e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik. Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.
– När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.
Resultatet är kostnadsbesparingar på upp till 97 procent och ett minskat klimatavtryck med upp till 77 procent.
– Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet, som är pilotföretag i projektet.
I rapporten e-com ready presenteras också e-com ready Guidelines som i ett sjupunktsprogram hjälper e-handelsföretag och leverantörer att anpassa inleveranserna till ett e-handelslager.
– Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda e-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.
Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.
– Vår ambition är att med sammanslagningen intensifiera branschens innovations- och hållbarhetsarbete, säger Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel. e-com ready är ett exempel på ett arbete vi kommer att driva vidare. Närmast ligger att få fler leverantörer till e-handeln att bli e-com ready, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ta del av insikterna och läs mer om nätverket Hållbar e-handel på Svensk Handels hemsida.
Nyckelord
Kontakter
Erika Svensson, Hållbarhetschef Apotea
erika.svensson@apotea.se
076-549 90 64
Andreas Karlsson, Inköpschef Blomsterlandet
andreas.Karlsson@sinvest.se
031-755 73 48
Jonas Arnberg, projektledare nätverket Hållbar e-handel
jonas@hallbarehandel.org
072-571 85 75
Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
per.ljungberg@svenskhandel.se
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Skor lyfte modehandeln i januari14.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen. Totalt ökade försäljningen av kläder med 3,9 procent jämfört med januari 2024, medan skoförsäljningen steg med 11,4 procent. Stilindex innehåller den här månaden dessutom en premiär för prissegmentering.
E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade12.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
2024 blev ett något starkare år för svenska e-handlare jämfört med 2023. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning under 2024 till 160 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag.11.2.2025 11:49:46 CET | Pressmeddelande
Alla hjärtans dag närmar sig, och det märks i butikerna. Svensk Handels årliga undersökning visar att hälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året7.2.2025 09:19:18 CET | Pressmeddelande
Ekonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand. Varannan ung kvinna handlade begagnat förra året. Totalt omsatte second hand 17 miljarder kronor.
EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Slopad tullgräns på 150 euro är ett steg i rätt riktning men inte en lösning. Fler konkreta åtgärder krävs här och nu. ”Det europeiska självskadebeteendet måste upphöra”, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning på Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum