Spoon och Trickle vinner Umeå universitet

Dela

Under de senaste fyra åren har Spoon varit Umeå universitets kommunikationsbyrå. När universitetet nyligen upphandlade en taktisk och kreativ byrå fick Spoon förnyat förtroende. Samtidigt vann systerbyrån Trickle från byrånätverket People People People uppdraget som digital distributionsbyrå.

F.v. Kristian Gustafsson, Sofia Edgren, Fredrik Arvidsson, Helena Kämpfe Fredén
F.v. Kristian Gustafsson, Sofia Edgren, Fredrik Arvidsson, Helena Kämpfe Fredén

Spoons uppdrag för Umeå universitet är brett och sträcker sig från kreativ konceptualisering till digital och fysisk produktion. Trickle, som i den förra upphandlingen var underleverantör till Spoon, vann nu upphandlingen som digital distributionsbyrå. Uppdraget gäller digitala kampanjer, medieköp, medieplanering och optimering.

Fokus för PPP-byråernas uppdrag kommer att ligga både på befintliga och potentiella studenter, vare sig det gäller centralt styrda varumärkeskampanjer eller studentrekrytering på fakultets- eller programnivå. Spoon kommer att arbeta tätt tillsammans med såväl Trickle som universitetets kommunikationsavdelning och deras inhousebyrå.

– Det var viktigt för oss att hitta två byråer som vi kan utveckla både samarbete och arbetssätt med. Ett av våra krav i upphandlingen var just hur vi ska kunna samarbeta på flera olika plan med byråerna och hela tiden dra lärdom av det som varit, säger Anna Dahlgren, områdeschef övergripande kommunikation och varumärke vid Umeå universitet.

Spoon och Trickle vann den offentliga upphandlingen i konkurrens med ett tiotal andra byråer.

– Det är en dröm att få fortsätta arbeta med Umeå universitet. Universitetet är ett av de största lärosätena i landet, och det är ett otroligt viktigt samhällsuppdrag de har. Sedan vet vi av erfarenhet hur svårt det är att försvara en upphandling, så vi ser detta som ett kvitto på att vi har gjort mycket rätt under de år som vi har jobbat tillsammans med universitetet. Vi är samtidigt ödmjuka i vetskapen att bra alltid kan bli bättre, och vi är tacksamma att Umeå universitet tror på oss även framgent, säger Fredrik Arvidsson, kundansvarig på Spoon.

– Umeå universitet har sedan start varit ett perfekt projekt för oss! Att förankra beslut i tes, test och sambandsförståelse är inte bara synonymt med universitetets fakulteter utan även med vår gemensamma syn på digital marknadsföring, säger David Larsson, kundansvarig och strateg på Trickle.

De nya avtalen med Umeå universitet började gälla från i början av april.

– Tillsammans med Spoon och Trickle vill vi nu verka för att stärka Umeå universitets varumärke ännu mer och att få fler studenter, medarbetare och samarbetspartners att upptäcka och välja oss, säger Anna Dahlgren.

Arbetsgrupp Spoon
Fredrik Arvidsson, kundansvarig
Sofia Edgren, projektledare
Helena Kämpfe Fredén, strateg
Kristian Gustafsson, CD och formgivare

Arbetsgrupp Trickle
David Larsson, Strateg och kundansvarig
Andreas Jallinder, SEM Specialist
Felicia Teglén, Digital distributionsspecialist
Elin Forslund, Community manager

Kontakter

Bilder

F.v. Kristian Gustafsson, Sofia Edgren, Fredrik Arvidsson, Helena Kämpfe Fredén
F.v. Kristian Gustafsson, Sofia Edgren, Fredrik Arvidsson, Helena Kämpfe Fredén
Ladda ned bild

Spoon är en strategisk och kreativ byrå som använder redaktionella metoder och berättande för att skapa innehåll som engagerar, konverterar och bygger varumärken.

Spoon har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och London. Vi är dessutom en del av den medarbetarägda byrågruppen People People People.

Besök vår hemsida

Följ Spoon

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spoon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye