Anna Winde ny hållbarhetschef på WSP

WSP har utsett Anna Winde som ny hållbarhetschef för WSP Sverige och Norden. Anna kommer att vässa WSPs kunderbjudande genom att förstärka hållbarhetslösningar som en naturlig del av leveranserna och öka WSPs externa positionering inom hållbarhetsfrågor.

Anna Winde, hållbarhetschef
Anna Winde, hållbarhetschef Foto: WSP

Anna Winde kommer närmast från rollen som hållbarhetschef inom detaljhandeln, på företaget NA-KD, och arbetade då med hållbarhetsfrågor i hela värdekedjan. Tidigare arbetade hon som Director for Corporate Social Responsibility på Volvokoncernen. Anna är utbildad civilingenjör inom industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet.

- Jag är väldigt glad att välkomna Anna till WSP. Hållbarhet är hjärtat av vår affär och det blir allt mer centralt i våra klienters strategier. Anna har förstahandskänndedom om de dagliga utmaningarna som våra klienter står inför när de navigerar i den gröna omställningen. Den kunskapen i kombination med hennes framsynthet och erfarenhet av att arbeta med extern positionering kommer att stärka WSP som den ledande strategiska hållbarhetsrådgivaren, säger Helena Strandlund Selander, marknads- och kommunikationschef för WSP Sverige och Norden.

Anna Winde har omfattande vana av att leda strategiska hållbarhetsinitiativ och genomföra konkreta klimatåtgärder. På WSP kommer hon att arbeta både med att förstärka de strategiska hållbarhetstjänsterna som WSP erbjuder sina klienter och göra hållbarhetslösningar som en ännu mer naturlig del av WSPs alla erbjudanden.

- Jag brinner för att stärka affären och förbättra företags konkurrenskraft genom hållbarhet. Min övertygelse är att företag som agerar ansvarsfullt och hållbart kommer att förbättra sin marknadsposition och sin lönsamhet samtidigt som de har en positiv inverkan på människor och planeten. På WSP får jag möjlighet att kroka arm med otroligt många kunniga kollegor så att vi tillsammans kan stötta och rådgiva våra klienter i den gröna omställningen och driva samhället i en mer hållbar riktning, säger Anna Winde.

Anna Winde tillträdde tjänsten i slutet av mars.

Om WSP

Vi ligger bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.