Imorgon börjar Para-SM i bowling - fler deltagare än på många år

Imorgon börjar årets para-SM och deltagarantalet är högre än på många år. Första kvalhelgen spelas i Jönköping och den andra tävlingshelgen genomförs i Uppsala.

Intresset är stort för årets para-SM i bowling som börjar imorgon.
Intresset är stort för årets para-SM i bowling som börjar imorgon. Foto: Robert Lipic, Nowadaysfilm

Årets para-SM bjuder på flera spännande nyheter. Kvalet spelas i RC Bowl i Jönköping den 19-21 april och vid Pins and Games i Uppsala den 26-28 april. Finalen avgörs vid Nöjesarenan i Skövde den 25 maj. Det är första gången som ett kval genomförs i para-SM och där flera städer står värd för mästerskapet.

En annan nyhet är att det också kommer att genomföras ett riksmästerskap i öppen klass i samband med Para-SM. Riksmästerskapet riktar sig till personer med en NPF-diagnos och/ eller rörelsenedsättning (både gående och spelare i rullstol) som kan sätta klotet i rullning utan hjälpmedel.

Både kvalet i para-SM och riksmästerskapet spelas över sex serier. De fyra bästa från varje klass i Jönköping respektive Uppsala går vidare till finalspelet i Skövde. För spelare med Gotlandsränna går de fyra spelare med bäst resultat oavsett hall vidare till final.

I nuläget är 387 spelare anmälda till para-SM 2024 jämfört med 358 deltagare förra året i Örebro.
– Det är jätteroligt att vi har så många anmälda och det känns kul att testa den här varianten av tävlingsupplägg, säger Johanna Svenungsson, verksamhetsutvecklare inom parabowling, som ser flera faktorer till det positiva anmälningsläget.
– När vi genomför kval i två städer så får fler föreningar närmare och större möjlighet att delta. Vi har också en tydligare utvecklingstrappa idag i parabowlingen. Det känns som att fler sporras att satsa på sin bowling sedan vi startade Team Sweden Para.

Alla spelare i Team Sweden Para kommer till start i SM.
– Jag tror att spelnivån blir något högre i alla klasser jämfört med tidigare på grund av att vi har finalspelet i år. Det är många som vill bli topp fyra och verkligen visa sin spelkapacitet, säger Mia K. Årberg, som är tävlingsledare för para-SM tillsammans med Mikael Engström.

Mia K. Årberg är förväntansfull inför SM.
– Det får gärna bli fredag på en gång och det ska bli så roligt att träffa alla bowlare. Det känns spännande att testa ett nytt tävlingsupplägg och vi hoppas att allt ska fungera bra.

Anmälan är öppen så länge det finns platser kvar i respektive kvalstart.
– Para-SM är en perfekt möjlighet för fler spelare att testa på att tävla. Syftet är att det ska vara roligt, säger Johanna Svenungsson.

Kl 17.00 imorgon spelas första kvalstarten i RC Bowl i Jönköping.

Mer info och resultat

Imorgon börjar para-SM i bowling.