Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström utvecklar ny rätt tillsammans med IKEA Sverige
IKEA ser en ökad efterfrågan på växtbaserade rätter. Nu har Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen som IKEA Sverige nu börjar sälja. Pannbiffen, som består av kött och färs på hela, svenskodlade baljväxter, börjar serveras den 14 maj.
Jessie Sommarström har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat. IKEA vill öka tillgängligheten på mer växtbaserad mat som en del av en varierad kost och möta en ökad efterfrågan på växtbaserade alternativ. De senaste åren har IKEA introducerat flera växtbaserade rätter i sortimentet, bland annat HUVUDROLL plantbulle och en plantkorv.
IKEA vill förändra synen på växbaserad mat
Tillsammans med organisationen Årets Kock och Jessie Sommarström introducerar IKEA nu en pannbiff som är gjord av 50 procent kött och 50 procent färs på hela svenskodlade baljväxter.
– Vi ser en stor potential i att förändra synen på växtbaserad mat genom att göra en modern version av en klassisk rätt, säger Marcus Carlsson, Country Food Manager på IKEA Sverige. Jessie Sommarströms passion för mat, hennes djupa gastronomiska kunskaper och hennes stora kreativitet har resulterat i en prisvärd pannbiff som vi hoppas får fler att vilja ta steget och prova en mer växtbaserad rätt – även om man inte vill gå över till helt växtbaserad mat.
Modern pannbiff med klassiska tillbehör
Pannbiffen har tagits fram av Jessie Sommarström och speglar hur svensk matlagning traditionellt har drygat ut kötträtter med baljväxter och andra växtbaserade ingredienser, något som på senare år glömts bort.
– Forskning visar att vi måste äta betydligt mindre kött och gå över till mer växtbaserad mat både för vår planet och för vår hälsa, säger Jessie Sommarström. Med den här pannbiffen hoppas jag att fler ser fördelarna med en varierad kost. Det är också ett sätt att erbjuda en praktisk och enkel lösning för familjer att minska sin köttkonsumtion. Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön.
Pannbiffen kommer att serveras med de klassiska tillbehören potatismos, gräddsås, lingonsylt och pressgurka. Rätten börjar serveras i alla IKEA varuhus i Sverige den 14 maj. Rätten kommer att kosta 65 kronor.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum