Biskopen besöker Fagersta

24-28 april besöker biskop Mikael Mogren Svenska kyrkan i Fagersta - Västanfors Västervåla församling.

Biskop Mikael Mogren besöker Västanfors Västervåla församling. Foto: Åke Paulsson

Det ingår i biskopens uppdrag att göra visitationer, ett längre besök, i Västerås stifts församlingar och pastorat. En visitation ger tillfälle till utvärdering, främjande och reflektion över att vara kyrka i ett speciellt sammanhang. I detta ligger också möjligheten att forma pastoratets framtid och synliggöra Svenska kyrkans roll och uppdrag lokalt.

Biskop Mikael Mogren kommer bland annat vara med på Minipulsarna i Västanfors kyrka, där barn upp till fem år deltar tillsammans med föräldrar.

--Vi har försökt hitta ett tvärsnitt av vad vi gör. Biskopen träffar även konfirmander och kören. Han ska få se så mycket som möjligt på kort tid. Det är roligt att få besök. Det sker inte så ofta, säger kyrkoherde Henrik Rydberg.

Söndagen den 28 april 11:00 hålls visitationens avslutningsgudstjänst i Västanfors kyrka och visitationsstämma i församlingshemmet Lindgården. Alla är välkomna att delta i gudstjänst och visitationsstämma.

Öppna programpunkter under biskopsvisitationen:
Veckomässa i Västanfors kyrka, onsdag 24/4 17:00

Minipulsarna (sång och rytmik för barn 0-5 år tillsamman med förälder/annan vuxen) i Västanfors kyrka, torsdag 25/4 16:00-16.30

Musikandakt i Västervåla kyrka torsdag 25/4 19:00
Visitationsgudstjänst och stämma i Västanfors kyrka, söndag 28/4 11:00