Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

– Valet till EU-parlamentet är ett ödesval för klimat och miljö. Vår granskning visar att de svenska partierna står långt ifrån varandra i en rad miljöpolitiska frågor inför valet. Samtidigt verkar den gröna vinden i EU-samarbetet ha vänt. Det har aldrig varit viktigare att rösta för klimat och natur i EU-valet än nu, säger Beatrice Rindevall ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har låtit samtliga svenska partier som idag är representerade i EU- parlamentet ta ställning till 20 miljöpolitiska förslag, som enligt föreningen är viktiga för en skarp miljöpolitik inom EU under kommande mandatperiod. Resultatet visar stora skillnader mellan partiernas miljöambitioner. Samtidigt vill sju av åtta partier att klimat och natur ska vara en av huvudprioriteringarna i EU under nästa mandatperiod.

Enligt rapporten ”Ojämnt startfält” har tre av åtta partier höga miljöambitioner. Miljöpartiet ställer sig bakom samtliga 20 förslag, tätt efter kommer Västerpartiet som svarar ja till 19 förslag och Liberalerna som i sin tur svarar ja till 17 förslag. Även Centerpartiet uppvisar ganska höga miljöambitioner, då partiet ställer sig bakom 14 av förslagen. Socialdemokraterna har lägre ambitioner och svarar ja till endast elva förslag, följt av Moderaterna som svarar ja till sex förslag. Kristdemokraterna svarar ja till fem förslag, och lägst miljöambitioner har Sverigedemokraterna som endast ställer sig bakom ett av de 20 förslagen. Samtidig säger sju av åtta partier att klimat och natur ska vara en av huvudprioriteringarna i EU under nästa mandatperiod.

– Vi ser att flera partier som säger ja till att de vill prioritera klimat och natur i EU samtidigt säger nej i specifika frågor om både klimat och natur. Som exempel ställer sig Moderaterna inte bakom ett enda förslag på klimatområdet, och Socialdemokraterna säger bara ja till ett förslag som rör skog och artskydd men de säger sig ändå vilja prioritera klimat och miljö, säger Karin Lexén generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

På klimatområdet är det enbart ett förslag, att inkludera flygets höghöjdseffekter i EU:s utsläppshandel, som majoriteten ställer sig bakom. De klimatrelaterade frågorna får genomgående ganska dålig uppslutning av partierna. Ett annat exempel där många partier svarar nej är artskyddet, där en majoritet, fem av åtta partier, inte står bakom förslaget om att bibehålla och försvara det nuvarande artskyddet i EU. Ett område med ganska bred enighet är det som handlar om miljögifter, och ett annat ett hållbart livsmedelssystem, där sex av åtta partier ställer sig bakom förslaget.

Det finns en ganska god överensstämmelse mellan hur partiernas ledamöter har agerat i EU-parlamentet under den gångna mandatperioden och partiernas ambitioner framåt, framför allt vad gäller de mest och minst ambitiösa partierna.

Här hittar du rapporten ”Ojämnt startfält”.

Här hittar du rapporten ”Draglok och bromsklossar” som granskat hur EU-parlamentarikerna röstat i 88 centrala miljöomröstningar under den gångna mandatperioden. Även en stor mängd inlägg, ändringsförslag, betänkanden och yttranden har granskats, samt hur parlamentarikerna arbetat med opinionsbildning i media.

SÅ HÄR GJORDE VI UNDERSÖKNINGEN

Naturskyddsföreningen har tagit fram 20 miljöpolitiska förslag vi ser som prioriterade för kommande mandatperiod. Förslagen spänner över en bredd av frågor på miljöområdet. De partier som har haft mandat i EU-parlamentet under perioden 2019–2024 har fått ta ställning till förslagen via en enkät.  Partierna har fått svara ”ja”, ”delvis”, ”nej” eller ”vet ej” till vart och ett av förslagen. Partierna har också haft möjlighet att lämna en skriftlig kommentar kopplat till sina svar. Enkäten har riktats till partierna, inte enskilda kandidater till EU-parlamentet. Rapporten kan därför inte redogöra för eventuella skillnader mellan partier och deras kandidater inför valet till EU-parlamentet.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.