Här är årets vinnare av Naturskyddsföreningens pris Silverfalken

Naturskyddsföreningens utmärkelse Silverfalken delas i år ut till fyra medlemmar med djupt engagemang för naturen och stark drivkraft i arbetet med att värna miljön. Årets vinnare kommer från Karlskoga, Göteborg, Kalmar och Trelleborg.

Årets vinnare av Silverfalken: Barbro Nordenhäll, Sophie Tranborg, Per Jiborn och Lena Nilsson Foto: Jakob Svensson

– De fyra medlemmar som i år tilldelas Silverfalken står för ovärderligt engagemang och fantastiska insatser för miljöarbetet runt om i Sverige. Deras driv inspirerar och motiverar i en tid där kampen för naturen är viktigare än någonsin, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Genom att dela ut Silverfalken vill Naturskyddsföreningens riksstyrelse uppmärksamma ideella krafter inom föreningen som varit verksamma under mycket lång tid eller gjort något speciellt för föreningen.

Vinnarna av Silverfalken 2024 är:

Sophie Tranborg, Trelleborg, inspiratör för barn och deras familjer

Motivering:

Sophie är en drivande kraft bakom ett mångårigt arbete med Natursnokarna i Trelleborg, där hon också är kretsordförande. Kretsens natursnoksverksamhet, med bland annat grodor, fåglar och friluftsmatlagning på programmet, har lockat många barn och deras vuxna att upptäcka naturen tillsammans under det senaste decenniet, och den 5 maj är det 10-årsjubileum i Smyge kärr.

Sophie driver inte bara en natursnoksgrupp i den egna kretsen. Som snoklok har hon därutöver inspirerat flera andra kretsar att starta egna familjeverksamheter. Genom Sophies engagemang har över tusen barn och deras vuxna fått möjlighet att upptäcka naturen tillsammans.

Per Jiborn, Kalmar, verkar i naturens tjänst

Motivering:

Via ett tidigt engagemang i Fältbiologerna och många års arbete inom ekoturism har Per nu vänt sitt skarpa fokus mot Götalands skogar. Med bas i Kalmar länsförbund samlar han skogsaktiva i kretsar och länsförbund i södra Sverige för att hitta och utveckla effektiva sätt att skydda värdefull skog och främja naturnära skogsbruk. Parallellt med detta verkar han för att Hornsö ekopark ska omvandlas till en nationalpark.

En röd tråd i Pers engagemang är en strategisk vision som knyter ihop återskapande och bevarande av värdefull natur med landsbygdsutveckling genom besöksnäring och ekoturism.  Det öppnar för ny dialog och samverkan med aktörer utanför Naturskyddsföreningen.

Barbro Nordenhäll, Karlskoga, mångfacetterad eldsjäl

Motivering:

Barbro har under många år varit ordförande för Karlskoga Naturskyddsförening och genom sitt stora engagemang har hon tillsammans med andra aktiva framgångsrikt utvecklat en rik och mångsidig verksamhet. Det kan handla om att sysselsätta skollediga ungdomar, att återbruka varor, att driva studiecirklar, att ge ut en tidning, att leda natursnokar eller att förvalta naturområden såsom Fjärils- och humleträdgården på Sågholmen.

Som ordförande har Barbro verkat för att kretsen ska erbjuda många slags aktiviteter och stöttar gärna nya idéer och förslag för att öka allmänhetens intresse för naturskydd. Genom verksamhetens bredd vänder sig kretsen till många olika målgrupper och lockar såväl medlemmar som icke-medlemmar.

Barbro har skapat för föreningen värdefulla kontakter med representanter i både samarbetsorganisationer och kommunen och har vid otaliga tillfällen representerat kretsen utåt. Hon har också varit en drivande kraft bakom Karlskogas klimatnätverk som är mycket aktivt på lokal nivå.

Genom ett outtröttligt och inbjudande arbete som pågått i decennier har Barbro öppnat ögonen på såväl gammal som ung för naturens alla mirakel.

Lena Nilsson, Göteborg, vägvisare i ledarskap

Motivering:

Lena har under många år suttit som ordförande för Naturskyddsföreningen i Göteborg, en av landets största kretsar. Hon har systematiskt arbetat med att bygga upp och upprätthålla nära kontakt med kretsens intressegrupper och tagit initiativ till ett nätverk med storstadskretsar. Lena har också tagit fram en föreningsutbildning för nya medlemmar som ger en introduktion till kretsen, Naturskyddsföreningen i stort och hur man kan engagera sig.

Under Lenas ledarskap, som kännetecknas av att göra saker tillsammans och i samverkan, utvecklade Göteborgskretsen levande intressegrupper inom många olika områden och en stark kommunikation och närvaro på sociala medier. Hennes arbete med att skapa förutsättningar för ideellt engagemang utgör ett exempel som är väl värt att uppmärksamma och sprida.

Kort om Silverfalken

Utmärkelsen Silverfalken, i form av en silvernål, delas ut till ideella krafter inom föreningen som varit verksamma under mycket lång tid eller gjort något speciellt för föreningen. Silverfalken kan också delas ut för att uppmärksamma en kreativ innovation.

Per Jiborn, vinnare av Silverfalken 2024
Ladda ned bild
Lena Nilsson, vinnare av Silverfalken 2024.
Ladda ned bild
Sophie Tranborg, vinnare av Silverfalken 2024.
Ladda ned bild
Barbro Nordenhäll, vinnare av Silverfalken 2024.
Ladda ned bild

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.