Skogspriset 2024 tilldelas Jessica Sannö, skogsägare i Tiveden

Naturskyddsföreningens Skogspris går i år till Jessica Sannö i Ösjönäs, Tiveden, för sitt hängivna arbete med att utveckla ett naturnära skogsbruk. Priset delas ut till markägare som gör stora insatser för biologisk mångfald och miljö- och naturvård.

Jessica Sannö är vinnare av Naturskyddsföreningens Skogspris 2024
Jessica Sannö är vinnare av Naturskyddsföreningens Skogspris 2024 Foto: Jakob Svensson

– Vi är väldigt glada över att dela ut Skogspriset till Jessica Sannö och hylla hennes insatser för skogen. Vi hoppas att priset inspirerar fler markägare att bedriva hållbart skogsbruk som bevarar den biologiska mångfalden, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Jessica Sannö bedriver ett skogsbruk som anpassats till naturens förutsättningar. Bland annat genom att restaurera skogsbeten och gynna pollinatörer.

Jessica är tillsammans med sin man mångårig småföretagare och driver naturturismföretaget Ösjönäs i anslutning till Tivedens nationalpark som skapar många viktiga arbetstillfällen lokalt. Jessica är även talesperson för naturturism med omfattande ideellt arbete på lokal, nationell och EU-nivå.

Naturskyddsföreningens Skogspris ska belöna och uppmuntra de markägare och andra förebilder som verkar för ett hållbart skogsbruk och inspirerar andra att göra detsamma.

– Enskilda initiativ av kunniga markägare som tar ansvar för naturen och skogen är oerhört viktiga och gör stor skillnad där skogspolitiken inte når hela vägen, säger Beatrice Rindevall.

Naturskyddsföreningens skogspris har delats ut sedan 2016. Juryn som utser vinnaren består av Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen, Lotta Silfver och Emma Andersson Barkas, ledamöter i Naturskyddsföreningens riksstyrelse, Leif Öster, extern expert, och Jonas Rudberg, sakkunnig i skogsfrågor på Naturskyddsföreningen.

Pristagaren får i år en träskulptur i form av en morkulla skapad av konstnären Kenneth Derlow.

Mer information om skogspriset här.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!

Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar24.5.2024 10:27:20 CEST | Pressmeddelande

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p