Naturskyddsföreningen startar rättsfall mot bottentrålning i Bratten

Idag skickar Naturskyddsföreningen in en begäran till länsstyrelsen i Västra Götaland om tillståndsprövning av bottentrålningen i Bratten, som trots att det är skyddat område är ett av de mest trålade i hela Europa. Bratten är också ett av de få områden i Sverige där det växer koraller.

– Vi begär nu att bottentrålningen ska tillståndsprövas och hoppas att det ska leda till att djur och växter i Bratten kan utvecklas och återhämta sig. Havens biologiska mångfald är under akut press och det här borde redan vara en självklarhet, säger Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall.

Bratten är ett Natura 2000-område, en klassificering som finns till för att skydda den biologiska mångfalden i Europa. Området är speciellt artrikt vad gäller fisk och är hem till en mängd arter av hajar och rockor. Många av arterna i området är rödlistade, det vill säga utrotningshotade.

Men det är också ett område för räkfiske. Vissa delar av Bratten är idag stängda för bottentrålning, men fiskeregleringen skyddar bara 27 procent av området. Bratten omfattar över 120 000 hektar som till största delen ligger i svensk ekonomisk zon i Skagerrak.

– Bottentrålning förstör miljön. Man kan jämföra det med att plöja en blomsteräng. Korallkolonier som tagit århundraden att växa till sig förstörs på ett enda tråldrag, svampdjur och nässeldjur krossas och försvinner, säger Beatrice Rindevall.

Naturskyddsföreningen anser att det bör vara förbjudet att bottentråla i hela det skyddade området.

– Ett förbud mot bottentrålning är avgörande för att bevara områdets unika miljöer och arter, säger Beatrice Rindevall.

Mer information:

• Tillståndsprövning av fiske innebär att man tittar på huruvida fisket har negativa effekter på de arter och livsmiljöer man vill skydda i ett skyddat område som till exempel Bratten. Om det finns en risk för negativ påverkan kan fisket inte tillåtas fortsätta.

• En fiskereglering är en bestämmelse som berättar hur, var och när fiske får ske i till exempel ett skyddat område. I EU-ländernas ekonomiska zon sätts fiskeregleringar genom ländernas regionala samarbete under EU:s gemensamma fiskeripolitik.

• Bottentrålning som hotar unika arter och habitat är inte i linje med varken EU:s miljölagstiftning eller den gemensamma fiskeripolitiken som säger att skyddade områden inte får skadas av fiske som pågår i området och att åtgärder för att förhindra försämring av de skyddade livsmiljöerna måste vidtas.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!

Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar24.5.2024 10:27:20 CEST | Pressmeddelande

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p