Naturskyddsföreningen startar rättsfall mot bottentrålning i Bratten

Idag skickar Naturskyddsföreningen in en begäran till länsstyrelsen i Västra Götaland om tillståndsprövning av bottentrålningen i Bratten, som trots att det är skyddat område är ett av de mest trålade i hela Europa. Bratten är också ett av de få områden i Sverige där det växer koraller.

– Vi begär nu att bottentrålningen ska tillståndsprövas och hoppas att det ska leda till att djur och växter i Bratten kan utvecklas och återhämta sig. Havens biologiska mångfald är under akut press och det här borde redan vara en självklarhet, säger Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall.

Bratten är ett Natura 2000-område, en klassificering som finns till för att skydda den biologiska mångfalden i Europa. Området är speciellt artrikt vad gäller fisk och är hem till en mängd arter av hajar och rockor. Många av arterna i området är rödlistade, det vill säga utrotningshotade.

Men det är också ett område för räkfiske. Vissa delar av Bratten är idag stängda för bottentrålning, men fiskeregleringen skyddar bara 27 procent av området. Bratten omfattar över 120 000 hektar som till största delen ligger i svensk ekonomisk zon i Skagerrak.

– Bottentrålning förstör miljön. Man kan jämföra det med att plöja en blomsteräng. Korallkolonier som tagit århundraden att växa till sig förstörs på ett enda tråldrag, svampdjur och nässeldjur krossas och försvinner, säger Beatrice Rindevall.

Naturskyddsföreningen anser att det bör vara förbjudet att bottentråla i hela det skyddade området.

– Ett förbud mot bottentrålning är avgörande för att bevara områdets unika miljöer och arter, säger Beatrice Rindevall.

Mer information:

• Tillståndsprövning av fiske innebär att man tittar på huruvida fisket har negativa effekter på de arter och livsmiljöer man vill skydda i ett skyddat område som till exempel Bratten. Om det finns en risk för negativ påverkan kan fisket inte tillåtas fortsätta.

• En fiskereglering är en bestämmelse som berättar hur, var och när fiske får ske i till exempel ett skyddat område. I EU-ländernas ekonomiska zon sätts fiskeregleringar genom ländernas regionala samarbete under EU:s gemensamma fiskeripolitik.

• Bottentrålning som hotar unika arter och habitat är inte i linje med varken EU:s miljölagstiftning eller den gemensamma fiskeripolitiken som säger att skyddade områden inte får skadas av fiske som pågår i området och att åtgärder för att förhindra försämring av de skyddade livsmiljöerna måste vidtas.

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.