Siemens och Metacon ingår samarbete för tillverkning av system för grön vätgasproduktion

Metacon AB (publ) och Siemens AB har signerat en avsiktsförklaring om att ingå partnerskap med syfte att accelerera tillverkningen av produktionsanläggningar för vätgas i Sverige, för den europeiska marknaden.

Christer Wikner, CEO and President, Metacon, och Mikael Kraft, Head of Factory Automation och Sales på Siemens Digital Industries.
Christer Wikner, CEO and President, Metacon, och Mikael Kraft, Head of Factory Automation och Sales på Siemens Digital Industries Siemens och Metacon, endast för redaktionell användning i press, på webb och i sociala medier

Metacon AB (publ), en svensk leverantör av energisystem för produktion av vätgas, gick i början av året ut med nyheten att de har fått exklusiva rättigheter för tillverkning av kompletta elektrolysanläggningar baserade på partnern PERIC:s världsledande teknologi för trycksatta alkaliska elektrolysmoduler (stackar). Rättigheterna gäller för ett flertal europeiska länder och innebär att Metacon kan utgå ifrån en beprövad teknologi som utvecklats och förfinats i över 60 år, och göra de anpassningar som krävs för att matcha kraven på säkerhet och automation som finns i europeiska standarder för vätgasproduktion. I och med den exklusiva rättigheten tar Metacon nu sikte på att bli en av marknadsledarna i Europa för den här typen av storskaliga vätgasanläggningar.

En av de viktigaste komponenterna i PERIC:s alkaliska teknologi är effektiva och beprövade 5 MW-moduler med över 10 års driftdata. Metacon har även tillgång till den 10 MW-modul som PERIC nyligen lanserat och som idag, effekt- och produktionsmässigt är en av världens största.

Den gemensamma avsiktsförklaringen innebär att Siemens går in som teknologipartner för att bidra med sin gedigna erfarenhet av att leverera produkter, lösningar och tjänster inom automation, kraftdistribution, elektrifiering, instrumentering, byggnadsteknik och drivenheter. Siemens kommer även att kunna bidra med sitt stora utbud av digitala tjänster och mjukvaror för optimering, standardisering och simulering under både tillverknings- och driftskedet av vätgasanläggningarna.

– Vätgas är en viktig pusselbit när industri-, energi- och transportsektorerna ska bli CO2-neutrala, och ligger i fokus för Siemens globala satsning på Power-to-X. Partnerskapet med Metacon markerar en milstolpe i vår strävan efter att skapa en mer hållbar värld genom att bland annat utveckla innovativa lösningar för energisektorn, säger Mikael Kraft, Head of Factory Automation och Sales på Siemens Digital Industries.

– Metacon har stora planer för en satsning på tillverkning och försäljning av storskaliga elektrolysanläggningar till bland andra basindustrin, vindkraftsektorn och transportsektorn i Europa. Jag har svårt att föreställa mig en bättre partner på en sådan resa än Siemens. Med sin världsledande portfölj av teknologi, kompetens och erfarenhet av liknande projekt sedan lång tid tillbaka får vi med detta partnerskap möjlighet att både accelerera och optimera centrala delar av vårt unika gigafactory-projekt, säger Christer Wikner, CEO and President, Metacon.

Siemens kan stötta aktörer inom vätgasproduktion under hela konstruktions- och driftkedjan. I portföljen finns bland annat lösningar för förädlingsprocesser av grön ammoniak och flytande e-bränslen till transport- och industrisektorn. I Metacons portfölj finns bland annat elektrolysörer, och planen är att Siemens och Metacon inom ramen för partnerskapet ska utforska möjligheten att tillsammans kunna erbjuda helhetslösningar till marknaden.

För frågor till Metacon, kontakta Christer Wikner, CEO and President, Metacon
tel 070 764 73 89 christer.wikner@metacon.com

Från vänster: Christer Wikner, CEO and President, Metacon och Mikael Kraft, Head of Factory Automation och Sales på Siemens Digital Industries, vid signering av avsiktsförklaring maj 2024.

Om Siemens AG (Berlin och München) och Siemens AB
Siemens AG (Berlin och München) är ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård. Från mer resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leverantörskedjor och smartare byggnader och nät, till renare och bekvämare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik medsyfte attskapa verkligt värde för kunder och användare. Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen ger Siemens sina kunder möjlighet att transformera sina verksamheter och marknader och hjälper dem att förändra vardagen för miljarder människor. Siemens äger en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en globalt ledande medicinteknisk leverantör som formar framtidens hälso- och sjukvård. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft.

Under räkenskapsåret 2022, som avslutades den 30 september 2022, genererade Siemenskoncernenintäkter på 72 miljarder euro och ett nettoresultat på 4,4 miljarder euro. Per den 30 september 2022 hade företaget cirka 311 000 anställda över hela världen. Mer information finns påwww.siemens.com. Under samma tidsperiod genererade Siemens i Sverige en omsättning på 6,2 miljarder kronor och hade cirka 1 500 anställda. Mer information finns på www.siemens.se.

Om Metacon
Metacon AB (publ) utvecklar och tillverkar energisystem för produktion av fossilfri ”grön” vätgas. Produkterna inom affärsområdet Reformering är bland annat baserade på en patenterad teknologi som genom s.k. katalytisk ångreformering av biogas eller andra kolväten genererar vätgas. Utvecklingen av Metacons reformeringsprodukter görs inom det helägda dotterbolaget Metacon S.A i Patras, Grekland. Verksamheten är inriktad på katalytisk processkemi och avancerade reformers för högeffektiv vätgasproduktion.

Metacon erbjuder även kompletta elektrolysanläggningar och integrerade tankstationer för grön vätgas, ett stort och globalt växande område för tillverkning av grön vätgas. Elektrolys är en process där man driver en kemisk reaktion för att spjälka vatten genom att tillsätta elektricitet. Om elektriciteten som används är icke-fossil blir därmed också vätgasen fossilfri och klimatneutral. Grön vätgas kan användas inom bland annat transportsektorn, basindustrin och fastighetssektorn med bättre miljö och klimat som resultat. www.metacon.com

Siemens och Tyréns ingår partnerskap för hållbar samhällsutveckling25.4.2024 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Siemens och Tyréns har ingått ett partnerskap med syfte att främja hållbar samhällsutveckling. Genom partnerskapet blir Tyréns en del av ekosystemet Siemens Xcelerator - en öppen, digital affärsplattform som sammanför kunder, branschpartners och utvecklare för att tillsammans upptäcka, utbyta och skapa innovativa, hållbara lösningar. Tyréns är den första och hittills enda samhällsbyggnadsaktören på Siemens Xcelerator i Norden.