Damlandslaget återvänder till Scandinavium

Efter publikfesterna under hemma-VM i vintras återvänder den 5 juli damlandslaget till Scandinavium i Göteborg för att möta Nederländerna i OS-uppladdningen.

– Vi har aldrig känt ett sånt stöd som vi gjorde i Scandinavium, så det ska bli härligt att komma tillbaka, spela inför tusentals åskådare och återuppleva Partille World Cup, säger lagkaptenen Jamina Roberts.

Tre publikrekord sattes i december när Sverige spelade VM i Scandinavium. Den 5 juli återvänder damerna dit. Foto: Christoffer Borg Mattisson

För en knapp månad sedan stod det klart att Sveriges damer för femte gången i följd kommer att spela OS. Nästa samling sker på Playitas 18–25 juni, sedan väntar fem dagar i Göteborg i början av juli där bland annat en landskamp mot Nederländerna spelas.

Klockan 18.05 fredagen den 5 juli är det avkast i Scandinavium och storpublik väntas då matchen arrangeras i samarbete med Partille World Cup, European Open och Got Event.

– Jag spelade turneringen under hela min uppväxt och har fantastiska minnen därifrån, så det ska bli extra kul att få komma tillbaka, men nu i den blågula tröjan och med de härliga upplevelserna från Scandinavium VM i färskt minne, säger lagkaptenen Jamina Roberts.

Det blir Sveriges första match i Scandinavium sedan gruppspelet i VM i december förra året där Sverige vann samtliga fem matcher och satte tre nya publikrekord. 10 561 åskådare såg Sverige besegra Ungern, den högsta siffran någonsin för damlandslaget på hemmaplan.

Förbundskaptenen Tomas Axnér:

– Nederländerna är liksom vi med och slåss om semifinalplatserna och har kapacitet att ta medalj i mästerskapen, så det är en bra motståndare för oss inför OS där vi kommer att stöta på riktigt tufft motstånd i varje match. Utöver landskampen i Scandinavium kommer vi även att sparra mot dem under lägret på Playitas och sedan möta dem i en inofficiell landskamp i Uddevalla, något jag tror kommer att gynna båda lagen.

Nederländerna leds av den tidigare svenska förbundskaptenen Per Johansson som tar med sitt landslag till hemstaden Uddevalla.

– Det kommer att bli värdefulla dagar för oss i Sverige och det passar oss perfekt att kombinera det med att möta Sverige. Jag ser fram emot en kraftfull handbollsmanifestation i Scandinavium där tusentals handbollsungdomar från hela världen kommer att få möjlighet att se två av de bästa landslagen mötas mellan alla spännande finaler med framtidens handbollsstjärnor, säger Johansson.

Stora delar av läktarna är reserverade för deltagarna i Partille Cup och övriga biljetter släpps till försäljning på Handbollslandslaget.se/biljetter den 17 maj.

– Det här blir ett väldigt bra evenemang som lyfter turneringen ytterligare. Det kan inte bli ett bättre avslut på en vecka i Göteborg som fullständigt kokat av handbollstokiga ungdomar och föräldrar, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare på Partille World Cup.

Den svenska OS-truppen presenteras den 4 juni och kommer förutom samlingarna på Playitas och i Göteborg att tillbringa sista veckan innan avfärden till Paris i Eskilstuna.

DAMLANDSLAGETS SPELSCHEMA I OS

25 juli: Norge (21.00)
28 juli: Tyskland (14.00)
30 juli: Danmark (21.00)
1 augusti: Sydkorea (11.00)
3 augusti: Slovenien (16.00)
6 augusti: Eventuell kvartsfinal
8 augusti: Eventuell semifinal
10 augusti: Eventuell final eller bronsmatch

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Sverige arrangerar regelbundet internationella mästerskap, senast under 2023 då både herrarnas och damernas VM avgjordes i Sverige. 2026 arrangeras herrarnas EM och 2028 damernas EM av Sverige, Danmark och Norge.

Sverige mot världsmästaren i Linköping13.5.2024 11:51:42 CEST | Pressmeddelande

Herrlandslagets första hemmamatch nästa säsong spelas i Linköping den 10 november. Sverige ställs mot tuffast möjliga motstånd i den andra omgången av EHF Euro Cup i form av Danmark. – Fantastiskt roligt att få komma tillbaka till Linköping och spela. Danmark har tre VM-guld i rad, så det är verkligen en tuff motståndare, säger östgöten Felix Claar som blev åttamålsskytt och var bäst på planen när Sverige senast var spelade i Linköping och i går utsågs till årets spelare i svensk handboll.