61 procent fler långpendlare i Ljungby sedan 2019
I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Malmö–Lund, ökat med 61 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
– Vi har undersökt var ingenjörerna bor och var de jobbar före respektive efter pandemin och listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare sedan 2019, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Ökning av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats
Postnummer |
Referensort |
Ökning långpendlare |
62 |
Visby/Gotland |
93 procent |
84 |
Sveg/Härjedalen |
92 procent |
79 |
Falun |
82 procent |
33 |
Värnamo |
75 procent |
53 |
Lidköping |
63 procent |
34 |
Ljungby |
61 procent |
56 |
Habo |
59 procent |
95 |
Haparanda |
59 procent |
81 |
Hofors |
59 procent |
80 |
Gävle |
59 procent |
86 |
Timrå |
58 procent |
67 |
Arvika* |
56 procent |
78 |
Borlänge |
51 procent |
*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlare är färre än 20.
– I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 61 procent sedan 2019. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.
Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.
Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund. Bland de nytillkomna långpendlarna i Ljungby är det 29 procent som pendlar till Malmö–Lund.
Vanligaste pendlingsdestinationerna per område 2024
Stockholm–Solna |
Göteborg |
Malmö–Lund |
Övrigt |
|
Visby/Gotland |
62% |
|||
Sveg/Härjedalen |
43% |
|||
Falun |
54% |
|||
Värnamo |
42% |
|||
Lidköping |
48% |
|||
Ljungby |
29% |
|||
Habo |
41% |
|||
Haparanda |
59% |
|||
Hofors |
68% |
|||
Gävle |
48% |
|||
Timrå |
62% |
|||
Borlänge |
49% |
*Tabellen avser nytillkomna pendlare sedan 2019. I Arvika rör det sig om så få individer per pendlingsdestination att vi väljer att inte redovisa resultatet i tabellen.
Så togs Teams-trakterna fram
I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Vi har i denna analys endast använt oss av uppgifter för de medlemmar som vi har registrerade både 2019 och 2024. Totalt innebär det att analysen baserar sig på 86 700 individer.
Vi har matchat postnumrens mittpunkter för att ta fram uppskattningar på våra medlemmars avstånd till sina arbetsplatser. Svenska postnummer är femsiffriga och många postnummer framför allt i storstäderna täcker enbart en begränsad geografisk yta. För att kunna analysera flyttningarna och identifiera Sveriges teams-trakter har vi grupperat postnummerområdena på tvåsiffernivå. Därefter har vi matchat dessa tvåsiffriga postnummer till en större ort i postnumrets centrum, vilket är den ort som redovisas i den här analysen.
Kontakter
Mattias BengtssonPresschef
Tel:08-33 74 29mattias.bengtsson@sverigesingenjorer.sewww.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/Bilder
Dokument
Länkar
Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se
Följ Sveriges Ingenjörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer
TechSverige, Sveriges Ingenjörer och Unionen i nytt samarbetsavtal20.12.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den 19 december undertecknade bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med fackförbunden Sveriges Ingenjörer och Unionen ett samarbetsavtal som ska främja en internationellt konkurrenskraftig IT- och telekombransch i Sverige. Avtalet markerar en viktig milstolpe för branschen och stärker parternas gemensamma ambition att skapa en hållbar och innovativ utveckling för företag och medarbetare.
Avtalskrav för reallöneökningar och konkurrenskraft19.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Ingenjörer, IF Metall och Unionen har i dag överlämnat sina avtalskrav till Teknikföretagen.
Danska företag gör att lönerna ökar mest för ingenjörer i Skåne17.12.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande
En ny regional analys visar att det är i Skåne som ingenjörslönerna ökar mest. Danska företags höga lönenivåer pressar skånska arbetsgivare att erbjuda mer konkurrenskraftiga villkor. Även i Dalarna och Västerbotten har löneutvecklingen varit bättre jämfört med övriga Sverige tack vare stark lokal efterfrågan från expansiva företag som rekryterat i stor skala. Lönenivåerna i Stockholm är dock fortsatt högst i landet.
Positivt att regeringen matchar privat satsning på forskning och utveckling13.12.2024 09:07:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Ingenjörer ser positivt på att regeringen i den nya forskningspropositionen fokuserar på teknisk forskning som ska svara mot de stora utmaningar som Sverige står inför: osäkert geopolitiskt läge, en snabb teknikutveckling och en ökad global konkurrens.
Lägre lön gör att unga inte söker de ingenjörsutbildningar Sverige behöver8.12.2024 10:37:00 CET | Pressmeddelande
Sverige riskerar 2040 att sakna 11 000 ingenjörer inom energi-, elektro- och datateknik och teknisk fysik. Men unga studenter söker i stället ingenjörsinriktningar som industriell ekonomi och organisation, där nettolönen fem år efter examen är 6 000 kronor högre i månaden. Det visar en ny analys från Sveriges Ingenjörer. En stor brist på ingenjörer ger negativa effekter på både arbetsmarknaden och samhällsekonomin i stort.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum