Pressinbjudan. Dags för historiska beslut på LRFs riksförbundsstämma 2024

Från Sverige, för Sverige är temat på LRFs riksförbundsstämma den 21-22 maj. Ett tema som utgår från kraften i tillsammans, att det Sveriges lantbrukare producerar är avgörande för hela samhället. Det LRFs riksförbundsstämma beslutar kan bidra till ett tryggare Sverige - bättre förutsättning för livsmedelsberedskap och den gröna omställning. I år kommer riksförbundsstämman fatta ett historiskt beslut som kommer att prägla LRF många år framöver. Det handlar om framtidens folkrörelse och LRFs nya stadgar.

Lantbruk i Sverige
Lantbruk i Sverige Foto: LRF. Fri att använda

”LRFs riksförbundsstämman summerar 2023, ett år kantat av utmaningar för LRFs medlemmar. Samtidigt har Sveriges lantbrukare konsumenterna i ryggen. Konsumenter som fortsätter att välja svenskt trots en tuff ekonomisk situation. Men Sveriges lantbrukare behöver att 2024 blir startskottet då politiker går från ord till handling. På LRFs riksstämma kommer debatt och beslut hjälpa beslutsfattarna ta första steget mot en halvering av antalet regler. Det är dags för hela Europas politiker att inse att vi bönder brukar jorden och skogen för framtiden.” Säger Palle Borgström LRF förbundsordförande.

Varmt välkommen till LRFs riksförbundsstämma 2024 - Från Sverige, för Sverige.

Anmälan: Journalister anmäler sig här. Logi och middag är inte möjligt.

Praktisk information
Plats: Sånga Hotell & Konferens
Tid: Börjar kl. 11.10 den 21 maj. Avslutas kl. 16.00 den 22 maj.
Anmälan: Journalister anmäler sig här. Logi och middag är inte möjlig.
Mer information: Klicka här.
Kontakt och frågor: Journalister mejlar press@lrf.se.

Palle Borgström

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/