Tobii tecknar kollektivavtal med Sveriges Ingenjörer och Unionen

Det svenska techbolaget Tobii AB går med i arbetsgivarorganisationen TechSverige och tecknar kollektivavtal med fackförbunden Sveriges Ingenjörer och Unionen från den 1 september 2024.

Fem personer står i rad och ler mot kameran framför en vägg med geometriskt mönster.
Viktor Rosencrantz, ombudsman Sveriges Ingenjörer; Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer; Jonatan Walck, ordförande akademikerföreningen Tobii och medlem i Sveriges Ingenjörer, Anand Srivatsa, chief executive officer Tobii och Einar Humlin, förhandlingschef TechSverige.

– Med detta kollektivavtal kommer vi att kunna fortsätta erbjuda våra anställda konkurrenskraftiga och marknadsbaserade villkor samtidigt som vi tillgodoser vad många av våra anställda anser är viktigt att ha som en del av vårt företag, säger Ulrika Andersson, Vice president, People & Growth på Tobii.

Tobii AB går in som medlem i TechSverige (tidigare Almega IT och Telekomföretagen). Tobii AB blir därmed bunden av IT-avtalet tecknat mellan TechSverige och Sveriges Ingenjörer, Unionen och Akavia. Arbetsgivarorganisationen TechSverige samlar företag med informationsteknologi och telekommunikation som huvudsakliga verksamhetsområden.

– Vi välkomnar Tobii in i den svenska modellen och ser fram emot ett gott samarbete. Den svenska modellen har lönat sig för Sverige, arbetstagarna och inte minst för arbetsgivarna. Sverige har en stabilare arbetsmarknad med färre strejkdagar än många andra jämförbara länder, vi har en god välfärd och ett över tid lönsamt näringsliv, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.

Med ett kollektivavtal får de anställda på Tobii bland annat ha rätt att i god tid få besked om beslut och vara med och påverka i frågor som rör till exempel villkor, förmåner och omorganisationer. Personalen garanteras också rättigheter som lönerevision, tjänstepension och tillgång till försäkringar vid sjukdom och arbetslöshet.

– För Unionen är det självklart att företag verksamma i Sverige har kollektivavtal. Att Tobii nu tecknar avtal visar att man är ett företag med schyssta villkor och att man bryr sig om sina anställda. Vår förtroendevalda på företaget har gjort ett fantastiskt jobb för att få kollektivavtalet på plats och vi är glada att vi träffat en överenskommelse om kollektivavtal efter konstruktiva förhandlingar, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Se även https://corporate.tobii.com/sv

Om Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets högskoleutbildade ingenjörer. Med 175 000 medlemmar är vi näst största förbund inom akademikerfederationen Saco. Organisationen är demokratiskt styrd och bygger på medlemsinflytande. Som fackförbund företräder vi medlemmar i relation till deras arbetsgivare och organiserar ingenjörer i både privat och offentlig sektor. Se även www.sverigesingenjorer.se

Presskontakt Tobii

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Communications, Tobii AB

rasmus.lowenmobuckhoj@tobii.com

Presskontakt Sveriges Ingenjörer

Mattias Bengtsson, presschef

mattias.bengtsson@sverigesingenjorer.se

Presskontakt Unionen

Johanna Gréen, pressekreterare

johanna.green@unionen.se

Camilla Frankelius, förhandlingschef vid Sveriges Ingenjörer, står med armarna korsade och leende framför en ljus bakgrund.
Camilla Frankelius, förhandlingschef Sveriges Ingenjörer