Biologiska mångfaldens dag – här är listan över lokala evenemang

Bekämpa lupiner, gå på paddsafari och bygg bostäder till vilda bin. Den 22 maj infaller den internationella dagen för biologisk mångfald som instiftats av FN. Naturskyddsföreningen uppmärksammar dagen med aktiviteter runt om i Sverige.

Varje år firas den biologiska mångfaldens dag genom en mängd olika evenemang och aktiviteter. I år kan du bland annat spana efter pilgrimsfalk i Bjässberget, gå på ängsvandring i Forentorp eller lära dig att bygga fågelholkar på Skansen.

• Här listas aktiviteter som Naturskyddsföreningens lokala kretsar arrangerar.
  • Här listas fler aktiviteter som anordnas runt 22 maj.

Biologisk mångfald är ett samlingsbegrepp för all den variation som finns mellan och inom arter och livsmiljöer på jorden. Den biologiska mångfalden är en förutsättning för allt liv och spelar en avgörande roll för naturens grundläggande funktioner, så som pollinering och rening av luft och vatten.

Men den biologiska mångfalden minskar i allt snabbare takt över hela världen. Djur- och växtlivet hotas av föroreningar, bekämpningsmedel, skogsavverkning, utfiskning och klimatförändringar. Enligt forskningen är vår överkonsumtion, särskilt i den rika världen, en bidragande orsak till den snabba förlusten av arter.

Naturskyddsföreningen arbetar för att bevara den biologiska mångfalden, bland annat genom att skydda naturområden och driva på för att minska föroreningar och utsläpp av växthusgaser.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!