Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

– Vi hade velat se ett starkare direktiv som omfattade fler företag, inklusive den finansiella sektorn, men ser ändå att det är en viktig milstolpe att denna lagstiftning nu kommer på plats. Det kommer ändra normen för vad företag förväntas ta ansvar för i sin värdekedja, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Det är verkligen beklagligt att Sverige med flera andra länder varit delaktiga i att urvattna direktivet. Men det som finns kvar i lagtexten och som innebär att stora företag måste kartlägga risker och agera för att motverka dessa risker är viktigt. Det handlar om att exempelvis stoppa barnarbete vid gruvor och miljöförstörelse i spåren av fossilindustrin, säger Karin Lexén.

– Det är viktigt att direktivet om företagsansvar innebär att företag på ett meningsfullt sätt måste ha dialoger och konsultationer med de som påverkas av deras verksamhet för att identifiera risker och åtgärder. Men samtidigt är det synd att lagstiftningen nu enbart omfattar mycket stora företag och inte som från början företag med mer än 500 anställda och mindre företag inom risksektorer, säger Karin Lexén.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p