Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
Den 31 maj infaller World No Tobacco Day, en dag som instiftats av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma tobaksfrågan och uppmana världens beslutsfattare att agera för att bekämpa tobaksbrukets skadeverkningar. Årets tema är att skydda barn från tobaksindustrins inflytande. A Non Smoking Generations årliga attitydundersökningar som genomförs av Novus visar att fler än nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare. Tobaksindustrin fortsätter att locka in unga i ett livslångt nikotinberoende genom godissmaker, ungdomlig design och reklam i sociala medier. Kunskapsspridning om nikotinets skadeverkningar och om tobaksindustrins hänsynslösa metoder är avgörande för att fler ska kunna avstå eller åtminstone göra ett informerat och medvetet val.
– Kunskap är makt, men bara en av tio ungdomar känner till att nikotin är något som sänker den kognitiva förmågan och ökar risken för både sömnproblem, inlärningssvårigheter och psykisk ohälsa. Om fler unga kände till dessa risker tror jag att betydligt färre skulle börja, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation
– Tobaksindustrin sprider vilseledande information om sina produkter, vilket leder till att många uppfattar vitt snus och vapes som ofarliga. Tvärtom har de negativa effekter på både fysiska och psykisk hälsa och motverkar samtliga av FN:s hållbarhetsmål. Tillsammans med A Non Smoking Generation tar jag ställning för ungas rätt till kunskap, hälsa och en mer hållbar och rättvis värld. - Annika Wickihalder
– Låt oss deinfluence det vita snuset. Det vita snuset har blivit rekordvanligt hos unga tjejer och det är egentligen inte alls konstigt med tanke på den aggressiva marknadsföringen som tobaksföretag riktat mot just barn och unga. A Non Smoking Generations kampanjar och kämpar för att barn och unga ska slippa bli beroende av snus och cigaretter. Självklart vill jag vara en del av det! - Hanna Bergwall
Genom att bära A Non Smoking Generations klassiska logga från 1979, tar du ställning mot en industri som prioriterar sin egen ekonomiska vinst framför barn och ungas hälsa.
Nyckelord
Bilder
Länkar
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.
Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum