Schibsted

Publiken väljer format när toppkandidater frågas ut i ny tvodd

Dela

Publiken kan själv välja format när partiernas toppkandidater i EU-valet frågas ut av Aftonbladet-profilerna Olivia Svenson och Olivia J Berntsson. Den nya tvodd-sastningen ”Utfrågningen” ger publiken möjlighet att följa utfrågningen i antingen tv, podd, text eller sociala medier.

Olivia J Berntsson och Olivia Svenson är programledare för Aftonbladets nya tvodd där toppkandidaterna i EU-valet frågas ut. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet
Olivia J Berntsson och Olivia Svenson är programledare för Aftonbladets nya tvodd där toppkandidaterna i EU-valet frågas ut. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet

Aftonbladet presenterar ett nytt programformat inför EU-valet. I ett rappt tempo med skarpa vinklar svarar politikerna på frågor om vad de och deras partier vill genomföra om de väljs in i Europaparlamentet. 

– Vi har fokuserat på det klassiska Aftonbladet-greppet:  ”Whats in it for me?”. EU kan uppfattas som abstrakt, tråkigt och krångligt. Därför har vi ansträngt oss för att tittaren och lyssnaren verkligen ska förstå vad vi pratar om – utan att snurra iväg med krångliga begrepp eller siffror, säger producent Victor Lundberg.

Programledaren och utfrågaren Olivia J Berntsson menar att ett mål har varit att lära känna kandidaterna så bra som möjligt, genom att ställa frågor som inte ställts i något annat sammanhang. 

– Man får se en sida av kandidaterna som man inte har fått se tidigare. Det är till och med vissa som nästan fäller en tår och en kandidat som påstår att han är lik Markoolio, säger Olivia J Berntsson. 

Ett annat mål med Utfrågningen är att hela Aftonbladets publik ska förstå vad EU-politiken  handlar om. 

– Vi har särskilt fokuserat på förstagångsväljarna och alla unga som ska rösta. Hur gör man EU tydligt och intressant för dem? Aftonbladet har ett mål att göra världen lite mer begriplig, jag hoppas att den ambitionen märks i vår journalistik kring det här valet, säger utfrågarkollegan Olivia Svenson. 

Datum för Utfrågningen:
31 maj, Tomas Tobé (M)
1 juni, Karin Karlsbro (L)
2 juni, Heléne Fritzon (S)
3 juni, Jonas Sjöstedt (V)
4 juni, Alice Bah Kuhnke (MP)
5 juni, Emma Wiesner (C)
6 juni, Alice Teodorescu Måwe (KD)
7 juni, Charlie Weimers (SD)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet. Telefon: 070-1622415 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye