Donnergymnasiet vinner SM-guld i Ung Företagsamhet– klara för EM

Fyra elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg tar hem storslam i SM i Ung Företagsamhet 2024. Deras företag, Gralg UF, som utvecklar ett ekologiskt och innovativt gödsel baserat på mikroalger, tog hem guldet och kvalificerade sig direkt till EM i Ung Företagsamhet i Italien.

Bild: Robin Grahn, Ung Företagsamhet

Donnergymnasiet, en del av Academedia, vann SM-guld i kategorin Årets UF-företag under årets upplaga av Ung Företagsamhet. Gralg UF, som består av Emmy Berggren, Magnus Lissbrant, Charlie Arby och Arvid Distner, tog hem förstapriset med sin hållbara affärsidé som är ett ekologiskt, innovativt och organiskt gödsel som baseras på mikroalger och förhoppningen är att lösningen kan leda till ett minskande av konstgödsel. Utöver detta vann de även guld i Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag och silver i Årets Innovation. Skolan var dessutom finalist i Årets UF-skola, och Charlie Arby, VD för Gralg UF, fick utmärkelsen Årets Unga Ledare.

- Vår affärsidé grundar sig i vårt intresse för ekologisk hållbarhet. Vi möts ständigt av dåliga nyheter om världen och där vill vi göra en skillnad. Vi kollade på utsläppskällor, där är konstgödsel en stor källa inom jordbruket, och funderade på alternativa lösningar. Sedan ville vi använda näringsämnen som redan finns i systemet så att det blir cirkulärt, då tänkte vi på alger, säger Charlie Alby, VD i Gralg UF och elev vid Donnergymnasiet i Göteborg.

- Det känns helt otroligt och en dröm som vi har haft sedan vid startade vårt UF-företag. Det är så kul att vårt arbete som vi har lagt ner har lett till det här. Planen nu är att vinna EM-finalen i Italien senare i sommar och sedan omvandla UF-företaget till ett aktiebolag när UF-året är slut, säger Arvid Distner som är en del av Gralg UF.

Rektor Pernilla Liljeberg på Donnergymnasiet uttrycker stolthet över skolans framgångar:

- De senaste åren har vi jobbat strategiskt med Ung Företagsamhet och integrerar det på olika sätt i flera ämnen och program.  Våra lärare är fantastiska, de utmanar, engagerar och inspirerar våra elever att tro på sig själva samt att våga och jobba hårt. Ett bevis på detta är att en av våra lärare var fem i topp bland Årets UF Lärare. Vårt arbete bygger på en tydlig och långsiktig vision, där vi blir bättre tillsammans.

Förutom framgångarna för Gralg UF, fick ännu en Academedia-elev pris, Erik Lindroth från Frukostkassen UF vid ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö utmärkelsen Årets Unga Ledare.

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.