Karlstad-elev utmärker sig inom personbilsmekanik

Isak Henriksson Cederberg, elev på Praktiska Gymnasiet i Karlstad, har utmärkt sig som sjunde bäst i Sverige inom personbilsmekanik efter Transportföretagens yrkesprov. Trots att det är skolans första deltagande i yrkesprovet, har Isak gjort stora framsteg och kommer nu delta i en höstresa till Göteborg för branschbesök och elbilsmässan.

Yrkesproven är teoretiska för avgångselever (gymnasium/vuxenutbildning) inom en fordonsteknisk utbildning. Syftet med Transportföretagens yrkesprov är att man vid genomfört teoretiskt yrkesprov ska få sina kunskaper från gymnasieskolan erkända. På Praktiska Gymnasiet i Karlstad, som är en del av AcadeMedia, går Isak Henriksson Cederberg som inte bara blev bäst i Värmland i sin kategori Personbilsmekaniker men även sjunde bäst i hela Sverige och kommer att delta i Transportföretagens höstresa till Göteborg för branschbesök och elbilsmässan.

Isak Henriksson Cederberg, elev på Praktiska Gymnasiet i Karlstad menar att: "Det känns kul och oväntat att få ett så högt resultat på provet och det skulle bli jättekul att få åka med på resan”.

Mikael Sjöström, tf rektor på Praktiska Gymnasiet i Karlstad förklarar att det är första året som skolan deltar i Yrkesprovet: ” Vi är såklart väldigt stolta över Isak och de resultat han fick då vi vet hur mycket jobb det är som ligger bakom. Det finns flera syften med yrkesprovet och ett av dom är att höja statusen på utbildningen och branschens yrken vilket är väldigt viktigt. På Praktiska Gymnasiet i Karlstad utbildar vi ju nämligen framtidens arbetskraft.”

Yrkesprovens delkvalifikationer

Yrkesproven är uppdelade i olika antal delkvalifikationer (ämnesområden), där varje delkvalifikation har 12 frågor. Varje fråga är värd 1 poäng, vilket gör 12 som maxpoäng inom respektive delkvalifikation.

Följande delkvalifikationer är anpassade för personbilsmekaniker: Miljö, kvalitet & säkerhet, Service & underhåll, Motor med utrustning, Kraftöverföring & drivlina, Elsystem & instrument, Bromssystem, Hjulupphängning, styrsystem, fjädringssystem & hjul samt Kaross & inredning.

Praktiska Gymnasiet består av totalt 33 yrkesinriktade gymnasieskolor. Skolorna erbjuder tillsammans 13 olika program, cirka 40 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL, lärlingsplatser och lärlingsanställningar i nära samarbete med näringslivet. Praktiska Gymnasiet är en del av AcadeMedia.