Detta är hyresvärdarna i Lund som vill kalla till nya hyresförhandlingar redan nu

I Lund har privata hyresvärdar meddelat att de redan nu kommer kalla till nya årliga hyresförhandlingar. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar i landet ännu inte är helt klara, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

– Sommaren är en riktigt tuff tid för många hushåll. Det är en tid på året när många har höga kostnader, när det blir extra kämpigt att få vardagen att gå ihop. Många hyresgäster har dessutom fått rejäla hyressmällar två år i rad, och lägg till det retroaktiva hyreshöjningar som många kämpar med.  Att de här hyresvärdarna då vill dra igång en ny förhandlingsomgång innan sommaren är oerhört stressande för hyresgästerna i Lund. Vi kan inte se hur det på något sätt gynnar nästa års förhandling, snarare tvärtom, säger Håkan Björkenklev, regionordförande i Hyresgästföreningen region södra Skåne.

I de årliga hyresförhandlingarna finns en sedan länge etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyresförhandlingar efter sommaren. Först då är hyresförhandlingarna för innevarande år klara samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyresförhandlingarna klara. I påkallandena hyresvärdarna i Lund nu gått ut med framgår heller inte hur mycket de vill höja hyrorna eller på vilka grunder dessa höjningar ska ske.

– Vad tänker de att vi ska förhandla om? Hur mycket vill de höja hyran och vad ska de här höjningarna baseras på? Det finns ju inte färdiga underlag att utgå ifrån så här tidigt på året. För oss känns det här inte som ett ärligt försök att sätta sig ner vid förhandlingsbordet, utan bara som ren taktik. För Sveriges hyresgäster är hyresförhandlingarna inte ett spel utan på riktigt, säger Benny Bendzovski, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Följande hyresvärdar i Lund har påkallat förhandlingar om nya hyreshöjningar:

Aloinvest ab

Ilexab

Stena fastigheter

Esplanaden

Lundenten ab

Lunds glasmästeri Borgen i Skåne hb

Jonsson Stefan Aloinvest ab

Pegep holding ab

Generalens hage kb

Ab hörnstenen

Brinova fastigheter ab

Pegep holding ab

Esplanaden i Skåne ab

Ilexab

Limamö ab

Pegep holding ab stena fastigheter

Lansa fastigheter ab

Addax ab

Ohlssons stiftelse

Loinvest ab

Exante ab

Pingstkyrkan i lund

Iogt-nto 1589 lund

Hba invest ab

Fastighets futura

Malmgren fastigheter

Söderlenbostäder ab

Ab Hörnstenen

Byggnads ab

Tornahem fastighets ab

Meriten fastighets ab

Lundenten ab

Bertlands fastigheter

Ilex ab

Hba invest ab

Detta är hyresvärdarna i Trelleborg som vill kalla till nya hyresförhandlingar redan nu4.6.2024 10:35:47 CEST | Pressmeddelande

I Trelleborg har privata hyresvärdar meddelat att de redan nu kommer kalla till nya årliga hyresförhandlingar. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar i landet ännu inte är helt klara, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

Detta är hyresvärdarna i Malmö som vill kalla till nya hyresförhandlingar redan nu4.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Malmö har privata hyresvärdar meddelat att de redan nu kommer kalla till nya årliga hyresförhandlingar. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar i landet ännu inte är helt klara, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

Två år till valet – så här skulle skåningarna rösta23.5.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att undersöka hur svenskar i Sveriges olika län skulle rösta, samt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta om det vore val idag. Hyresgästernas partisympatier ligger i stort sett i linje med övrig väljaropinion, men två partier sticker ut: Vänsterpartiet och Moderaterna. I Skåne skulle Moderaterna och Sverigedemokraterna vinna om det vore val idag.