Volkswagen presenterar nya versioner av eldrivna ID.7 – GTX med fyrhjulsdrift och Pro S med upp till 70 mils räckvidd

Volkswagen utökar utbudet av ID.7-versioner. Idag är det världspremiär för ID.7 GTX med en systemeffekt på 340 hk (250 kW) och elektrisk fyrhjulsdrift. Inom kort startar försäljningen av fyra nya versioner med det stora 86 kWh-batteriet : ID.7 GTX, ID.7 GTX Tourer, ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S.

Världspremiär för nya ID.7 GTX.
  • Världspremiär för nya ID.7 GTX: Med en systemeffekt på 340 hk (250 kW) och elektrisk fyrhjulsdrift accelererar den till 100 km/h på bara 5,4 sekunder
  • Snart säljstart för fyra nya ID.7-versioner med stort 86 kWh-batteri: ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer samt ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S kan beställas inom kort
  • E-mobilitet för långa sträckor: Med en WLTP-räckvidd på upp till 709 km (ID.7 Pro S) och 690 km (ID.7 Tourer Pro S) är de nya versionerna fullt lämpliga för långa sträckor

GTX-versionerna är ID.-familjens mest kraftfulla modeller. Volkswagen presenterar nu nya ID.7 GTX – den sportigare och fyrhjulsdrivna versionen av ID.7. Tillsammans med ID.7 GTX Tourer är nya ID.7 GTX för närvarande Volkswagens starkaste elbil. Precis som ID.7 GTX Tourer, som presenterades i mars, har även ID.7 GTX en systemeffekt på 340 hk (250 kW) och elektrisk fyrhjulsdrift med beteckningen 4MOTION.

De nya bakhjulsdrivna modellerna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S utvecklar en maximal effekt på 286 hk (210 kW). Alla dessa fyra ID.7-versioner är utrustade med ett 86 kWh-batteri (netto).

ID.7 GTX – 5,4 sekunder för sprinten

ID.7 GTX accelererar från stillastående till 100 km/h på bara 5,4 sekunder. Tack vare den kraftfulla systemeffekten och den elektriska fyrhjulsdriften med dubbla elmotorer – en elmotor på fram- respektive bakaxeln – står kraften till förfogande från första sekund.

För ID.7 GTX har en WLTP-räckvidd på upp till 595 km fastställts. Batteriet laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 200 kW. Vid optimala förhållanden räcker det med 26 minuter för att ladda 86 kWh-batteriet från 10 till 80 procent.

ID.7 GTX – exklusiv design och utrustning

Visuellt känns nya ID.7 GTX igen på det unika front- och bakpartiet i GTX-design. Den har dessutom en utökad grundutrustning jämfört med ID.7 Pro. Till exteriören hör de nya 20-tums lättmetallfälgarna av typen ”Skagen” med diamantslipad yta, IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare och belysta Volkswagen-logotyper både fram och bak. Ljusdesignen individualiseras med GTX-specifikt designade varselljus i fronten.

Interiören kännetecknas av funktioner som uppvärmbara stolar med röda kontrastsömmar och en perforerad GTX-inskrift i ryggstöden. Dekorsömmarna på multifunktionsratten och insidan av den nedre rattekern är alltid i rött, vilket är specifikt för GTX-versionen. Ambientebelysningen i 30 färger lyser upp interiören i ID.7 GTX.

Till den övriga standardutrustningen hör trådlös ”App-Connect” för Apple CarPlay och Android Auto, head up-display med förstärkt verklighet (AR), röstassistenten IDA med integration av chattbotten Chat GPT (artificiell intelligens), en 3-zons automatisk klimatanläggning, det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless Access och ett stöldlarm. Till den senaste tekniken som finns som tillval hör Park Assist Pro som gör det möjligt att styra parkering och utkörning med hjälp av en smartphone.

ID.7 GTX Tourer – den starkaste av alla kombibilar från Volkswagen

Inom kort startar försäljningen av nya ID.7 GTX och de tre andra nya versionerna med 86 kWh-batteriet. Nya ID.7 GTX Tourer skiljer sig framför allt från den tekniskt identiska ID.7 GTX genom sitt bakparti. Bagageutrymmet i ID.7 GTX Tourer rymmer upp till 605 liter bagage med fem personer ombord och med baksätesryggstöden i Cargo-läge. ID.7 GTX har ett maximalt bagageutrymme på 532 liter. Samtliga versioner av ID.7 respektive ID.7 Tourer erbjuder samma bagageutrymmesvolym. Detsamma gäller för den maximala taklasten på 75 kg.

Nya ID.7 GTX Tourer accelererar från stillastående till 100 km/h på 5,5 sekunder. WLTP-räckvidden för den starkaste Volkswagen-kombin som någonsin byggts är upp till 585 km.

ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S – 86 kWh istället för 77 kWh

ID.7 och ID.7 Tourer erbjuds sedan tidigare som Pro-versioner, som alltid har ett 77 kWh-batteri ombord. De nya Pro S-versionerna är – precis som de nya GTX-versionerna – utrustade med ett 86 kWh-batteri (nettokapacitet) som standard. Räckvidden blir därmed märkbart längre: Med nya ID.7 Tourer Pro S ökar WLTP-räckvidden till upp till 690 km och med ID.7 Pro S till upp till 709 km. Därmed tar båda Pro S-versionerna steget in i räckviddsspektrumet för modeller med förbränningsmotor. Pro S-versionerna följer Pro-versionerna vad gäller utrustningsnivå.

Mer information

I bifogad PDF finns mer detaljer om nya ID.7 GTX. I samband med säljstarten som sker inom kort, släpps mer information om utrustning, tillval, priser och tekniska data.

Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX med 340 hk (250 kW) är en kraftfullare version av ID.7.
ID.7 GTX – den sportigare och fyrhjulsdrivna versionen av ID.7.
ID.7 GTX har en räckvidd på upp till 595 km enligt WLTP.
286 hk (210 kW)-elmotorn på bakaxeln och 109 hk (80 kW)-elmotorn på framaxeln ger fyrhjulsdrift med två elmotorer.
Tillsammans ger de båda elmotorerna en systemeffekt på 340 hk (250 kW) – 54 hk (40 kW) mer än hos bakhjulsdrivna ID.7 Pro.
Båda motorerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med ett energiinnehåll på 86 kWh (netto).
Det nya batteriet kan laddas med upp till 200 kW på DC-snabbladdningsstationer – den högsta laddeffekten i ID.-modeller var tidigare 175 kW.
Exteriört kännetecknas ID.7 GTX av nya stötfångare och nya 20-tums aluminiumfälgar ”Skagen”.
ID.7 GTX har en utökad standardutrustning.
Interiören kännetecknas av detaljer som uppvärmda stolar med röda kontrastsömmar och röd, perforerad GTX-inskrift i ryggstöden.
Stolar med röda kontrastsömmar och en perforerad GTX-inskrift i ryggstöden.
ID.7 GTX är som standard utrustad med IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare och belysta Volkswagen-logotyper fram och bak.
Även loggan där bak är belyst som standard.
ID.7 GTX har en räckvidd på upp till 595 km enligt WLTP.
ID.7 GTX tillsammans med kombiversionen ID.7 GTX Tourer som har presenterats tidigare.

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Toppbetyg för nya Volkswagen Tiguan – fem stjärnor i Euro NCAP5.6.2024 14:58:46 CEST | Pressmeddelande

Nya Tiguan, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Tredje generationen av den storsäljande modellen är därmed officiellt en av de säkraste bilarna i sin klass. Tiguan klarade sig särskilt väl i kategorin barnsäkerhet. Detta betyg är ännu viktigare eftersom Tiguan, som hittils har sålts i drygt 7,6 miljoner exemplar, är en idealisk allroundbil för familjer.