LRF välkomnar förslaget om gårdsförsäljning

Idag under en presskonferens presenterade regeringens sitt förslag för gårdsförsäljning i Sverige.

”Vi har väntat länge på det här beskedet och äntligen är vi ett steg närmare gårdsförsäljning i Sverige”. Säger Anna Kaijser, branschansvarig för lokal mat och dryck på Lantbrukarnas Riksförbund.

Alla dryckesslag omfattas av förslaget och regeringen bedömer att en stor del av Sveriges mer småskaliga tillverkare kommer att kunna söka tillstånd för att bedriva gårdsförsäljning.

”Förslaget är i stor sett i linje med med utredningens förslag från 2021 som LRF står bakom. Det här förslaget är en tydlig besöksnäringsmodell som harmonierar med EU-rätten”. Säger Anna Kaiser, branschansvarig för lokal mat och dryck på Lantbrukarnas Riksförbund.

Enligt regeringens förslag krävs det ingen egen produktion eller odling av råvaror för att bedriva gårdsförsäljning av öl, cider eller sprit. Vintillverkare ska dock odla sina egna druvor.

"Nu har vi en modell som många företagare på landsbygden kommer kunna leverera på. Det här kommer lyfta svensk mat- och måltidskultur och främja en växande turist och besöksnäring i hela Sverige.” Säger Anna Kaijser, branschansvarig för lokal mat och dryck på Lantbrukarnas Riksförbund.

Om gårdsförsäljning
Utredningen om gårdsförsäljning, med färdiga författningsförslag, lades fram 2021. Förslaget innebär en restriktiv besöksnäringsmodell som inkluderar alla hantverksmässigt tillverkade drycker, och ställer besöket hos tillverkaren i centrum, snarare än själva försäljningen. Utredningens viktigaste fokus var att ta fram en modell som klarar de EU-rättsliga kraven och samtidigt värnar den svenska alkoholpolitiken, vilket LRF anser att utredningsförslaget gör. LRFs medlemmar och näringen har väntat länge på besked och behöver nu att regeringen tar förslaget vidare och anmäler det till EU så att Sverige kan få besked om vad EU tycker.

Anna Kaijser, branschansvarig lokal mat och dryck på Lantbrukarnas Riksförbund

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

Ljusare tider för landets spannmålsodlare – vädret avgör skörden 20245.6.2024 07:38:38 CEST | Pressmeddelande

Minskade räntekostnader och lägre priser på diesel och gödsel verkar göra 2024 till ett bättre år för Sveriges spannmålsbönder så länge världsmarknadspriset på grödor fortsätter gå åt rätt håll. Det visar en ny prognos från Lantbrukarnas Riksförbund. “Nu ska bara vädret leverera”. Säger Fredrik Andersson, lantbrukare och ledamot i LRFs riksförbundsstyrelse.

LRF kommenterar 3:12-utredningen3.6.2024 11:04:23 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterades 3:12-utredningen, där LRFs skatteexpert har deltagit, för finansminister Elisabeth Svantesson. ”Utredningens förslag är bra även om vi gärna sett fler förslag som underlättar finansiering och ägarskiften”. Säger Martin Mörman, näringspolitisk skatteexpert på LRF. Det viktigaste förslaget för LRFs medlemmar består i att dagens förenklingsregel slopas och ersätts med ett grundbelopp om 4 inkomstbasbelopp.