Schibsted Media

Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop

Dela

Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.

Omnis storsatsning på förklarande och fördjupande innehåll inför EU-valet lanseras i appen idag.
Omnis storsatsning på förklarande och fördjupande innehåll inför EU-valet lanseras i appen idag.

Europa är i krig – det är din plikt att rösta” och ”Låt inte andra rösta för dig i EU-valet”. Så står det idag som rubriker i Omni till en text av chefredaktör Markus Gustafsson.

Det är starten på Omnis storsatsning inför EU-valet och chefredaktör Markus Gustafsson skriver inte bara om Omnis valsatsningar, utan argumenterar också varför alla bör rösta just detta val.

– Det här är inte ett EU-val som alla andra. Det är ett val när ett av Europas länder är under attack av Ryssland och där ett väldigt polariserat Europa går till valurnorna i juni, säger Markus Gustafsson.

Som en del av storsatsningen på EU-valet görs premiumtjänsten Omni Mer också helt gratis för alla att läsa under två månader.

– Vi på Omni lägger oss förstås inte i hur du röstar. Men vi vill verkligen att du röstar. Därför ger vi Omni Mer gratis till alla som lovar att de röstar i EU-valet, säger Markus Gustafsson.

Omni ger alltid den bästa, vassaste och mest heltäckande politikbevakningen. Men nytt detta val är en storsatsning på fördjupning och förklaring genom Omni Mer.

Omni Mer kommer att publiceras valguider, fördjupningar om var partierna står i alla de viktigaste valfrågorna, vad som är de tydliga politiska skiljelinjerna – och självklart även Omni Mers egna utfrågningar av toppkandidaterna. 

Omni Mer fokuserar särskilt på hur EU-valrörelsen utspelar sig runt om i Europa och kommer bland annat ha korrespondenter som rapporterar initierat från 10-talet av EU:s medlemsländer.

Inför EU-valet har Omni även ingått ett stort samarbete med opinionsinstitutet Demoskop. Omni och Omni Mer kommer därigenom kontinuerligt kunna ge fördjupningar kring vad svenska folket tycker och tänker i en lång rad EU-relaterade frågor, utöver vilket parti man planerar att rösta på.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Demoskop. Vi börjar nu inför EU-valet, men det är ett långsiktigt samarbete som omfattar löpande undersökningar som ska fördjupa och förklara aktuella samhällsfrågor och opinionsyttringar även framåt, säger säger Samuel Inghammar, redaktionschef och chef för Omni Mer.

Sedan tidigare gör Omni och Demoskop den sammanvägda opinionsundersökningen Omnipoll tillsammans, som ger den samlade bilden av det svenska opinionsläget. Fram till EU-valet görs det även kring vilket parti svenskarna ska rösta på i EU-valet.

– Vi är väldigt stolta över att kunna genomföra och presentera opinionsundersökningar på ett nyskapande och fördjupande sätt tillsammans med Omni, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.

Omnis ambition med de nya undersökningarna ska fungera som motvikt till de ibland förenklade opinonssiffror som finns i nyhetsflödet. Undersökningar kommer att beredas stor plats och stort utrymme, alltid med möjlighet till fördjupning och fler perspektiv. 

–  Jag ser verkligen fram emot att få arbeta tillsammans med Omni för att tillhandahålla kvalificerade och fördjupande opinionsundersökningar kring aktuella teman i samhällsdebatten, säger Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop. 

Demoskop samarbetar sedan tidigare också med Omnis koncernkollegor Svenska Dagbladet och Aftonbladet kring opinionsundersökningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör, Omni. Telefon: 070-5252125. E-post: markus@omni.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 070-221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se
Johan Martinsson, opinonschef, Demoskop. Telefon: 070-466 04 35. E-post: johan.martinsson@demoskop.se

Nyckelord

Kontakter

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye