Kommentar till EU-valet: Klimat och miljö rankas högt av svenskarna

Sveriges preliminära EU-valresultat visar att klimat och miljö rankats högt av svenskarna. Naturskyddsföreningen kommentarer EU-valet.

– Sveriges medborgare skickar en tydlig signal om att klimat och miljö ska vara fortsatt viktiga frågor inom EU. Vi i Naturskyddsföreningen har sett ett enormt engagemang under valrörelsen, och det ger hopp inför framtiden, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Vi är oerhört oroade för framtiden för EU:s starka klimat- och miljösatsning den senaste mandatperioden. Både den gröna och liberala gruppen i parlamentet har varit drivande i klimatfrågor, och ser nu ut att backa. Ytterhögern, som nått framgång i valet, är starka motståndare till en ambitiös klimat- och miljöpolitik och vill till och med montera ner delar av befintlig lagstiftning. Det lägger ett tungt ansvar på Moderaterna och Kristdemokraterna i EU-parlamentet att inte samarbeta med ytterhögern, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

– Nu måste alla krafter i parlamentet samla sig för att rädda och förstärka den klimat- och miljöpolitik som växt fram den senaste mandatperioden. Vi har inte råd med fem förlorade år. Både natur- och klimatkrisen är här och nu och spridningen av miljögifter måste stoppas. Det måste vända nu, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

– De kommande fem åren är avgörande för klimat- och miljöpolitiken i EU. Flera tunga frågor ska avgöras, exempelvis klimatmålet för 2040, EU:s jordbrukspolitik och ett flertal lagstiftningar inom den gröna given som ännu inte gått i mål. Detta är oerhört viktigt, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– De svenska EU-parlamentarikerna har nu ett stort ansvar att se till att klimat- och miljöpolitiken i EU är fortsatt stark och modig. I vår enkät inför EU-valet svarade alla partier utom Sverigedemokraterna att klimat och miljö ska vara prioriterat för EU. Nu är det upp till bevis för dessa partier, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Vi i Naturskyddsföreningen kommer med våra 215 000 medlemmar fortsätta vårt arbete med att påverka både opinionen och politiken. Undersökningar inför valet visar också att en majoritet av svenskarna tyckt att klimatet och miljön varit viktiga frågor. Det måste de svenska EU-parlamentarikerna ha med sig i det fortsatta arbetet i EU, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!

Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar24.5.2024 10:27:20 CEST | Pressmeddelande

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p