Seriebestämmelser för 2024/2025 klubbade

Förbundsstyrelsen har fastslagit seriebestämmelserna för svensk ishockey för säsongen 2024/2025.

Årets seriebestämmelser med serieindelningar och spelordning är nu beslutade för våra förbundsserier.

Bland förändringarna jämfört med säsongen 2023/2024 kan bland annat följande noteras:

• Damhockeyallsvenskans grundserie utökas från 15 till 20 omgångar.
  • Herrarnas J20 Nationell serie spelas med 11 lag i norra grundserien och 10 lag i södra då IF Björklöven ersätter IK Oskarshamn.
  • Herrarnas J18 SM följer förra årets succé i J20 SM och avgörs i formatet bäst av tre i både kvartsfinal, semifinal och final.
  • TV-puckens kval för flickor spelas i alla fyra regionerna.

För aktuella serieindelningar och övrig information, se bifogat dokument Seriebestämmelser 2024/2025.

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se

Licensprövning inför säsongen 2024/2025: Fyra klubbar i Hockeyettan nekas elitlicens, övriga beviljas licens5.7.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan Alla klubbar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har beviljats elitlicens för säsongen 2024/2025. Det meddelar licensnämnden för dessa ligaorganisationer idag. Tre klubbar har beviljats dispensår: Södertälje SK och Tingsryds AIF har fått ett första dispensår och Vimmerby HC har fått ett andra dispensår. Se dispensbesluten i bifogade dokument. Hockeyettan Licensnämnden för Hockeyettan har beslutat att neka elitlicens för fyra klubbar inför säsongen 2024/2025: Bäcken HC, KRIF Hockey, Kristianstads IK och Strömsbro IF. Besluten i korthet Bäcken HC Föreningen har inte inkommit i tid med begärda handlingar, och enligt underlaget som faktiskt skickats in, klarar föreningen inte kapitalkravet. KRIF Hockey Efter att ha fått dispens i förra årets licensprövning, tack vare en handlingsplan för hur det egna kapitalet skulle återställas, har KRIF Hockey inte inkommit med fullgoda handlingar till årets prövning. Föreningen uppvisar negativt kapital, och har inte skicka