Sverige vinner EM-guld i 5-manna - 2 guld idag för blågult

Sverige är Europamästare i 5-manna. De står för en riktigt stark vändning i slutet av finalen mot Finland och tar hem lagguldet i bowling-EM. Det blev en fantastisk fredag för Sverige i Wittelsheim, Frankrike, med två EM-guld.
– Det är superhärligt, säger Nora Johansson som även vann guld i All Event tidigare under fredagen.

Sverige vinner EM-guld i 5-manna. Tidigare idag vann även Nora Johansson guld i All Event.

Det blev svensk guldsuccé för Sverige idag vid bowling-EM i Wittelsheim. Under eftermiddagen vann Nora Johansson EM-guld i All Event och sedan följde laget upp med att vinna guldet i 5-manna. De var i brygga i finalen mot Finland och låg som mest under med 60 poäng. Men de kom tillbaka och stod för en fantastisk vändning på slutet. Blågult vann till sist finalen med 1056-1032.
– Vi gör det så bra som lag och kämpar hela vägen. Det är jätteroligt att vinna tillsammans med hela laget, säger Nora Johansson.

Sverige har tagit sex medaljer hittills i mästerskapet. Nora Johansson som gör mästerskapsdebut på seniornivå har tagit medalj i alla distanser hittills varav tre guld. Imorgon står Masters på programmet vilket är den avslutande distansen i EM.

Sveriges medaljer hittills i EM

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coach Louise Sonne

Sverige vinner EM-guld i 5-manna
Sverige vinner EM-guld i 5-manna.