NTF

Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!

Dela

Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.

Tre cyklister som cyklar på en cykelbana i stadstrafik, intill en bilväg där flera bilar kör.
Mätningar visar att endast 41% av de observerade cyklisterna som är över 15 år använder hjälm. NTF

Drygt hälften av alla som skadas allvarligt i vägtrafikolyckor är cyklister. I cykelolyckor är huvudskador den vanligaste skadan som orsakar dödsfall och mycket allvarliga skador. En ökad cykling riskerar att ge fler omkomna om inte säkerheten höjs, tex måste hjälmanvändningen öka.

Målet för 2030 är att cykelhjälmsanvändningen ska höjas till 80 procent. Mätningarna 2023 visar att den ligger på 69 procent bland barn under 15 år och bara 41 procent för de som är 16 år och äldre (källa: Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2023, Trafikverket).

– Det finns inget krav på utbildning för att cykla i trafiken. Därför ligger det ett stort ansvar på cyklisten att själv hålla sig uppdaterad kring trafikregler och att skydda sig. Kommunerna behöver göra betydligt mer för att hjälpa sina cykelmedborgare, säger Agneta Berlin, nationell projektledare på NTF.

Koppla av på semestern – men glöm inte säkerheten

Nu närmar sig semester för många. Man kanske tar med sig cykeln ut till landet eller till campingplatsen, eller hyr en cykel över dagen. Många tar cykeln till stranden eller till festen. Oavsett måste säkerhetstänket finnas med.

– Som pendelcyklare i stadstrafik är många noga med säkerheten, så som hjälm, reflexer och belysning. På semestern är det lätt att glömma det. Man tar kepsen i stället för hjälmen eller cyklar hem i mörkret utan reflex efter några glas vin. Glöm inte säkerheten på semestern, uppmanar Agneta Berlin.

Hjälper kommunerna nå målen

Under 2024 stöttar NTF alla kommuner i landet med information om hur användningen ser ut för både hjälm och bälte i respektive kommun, samt ger tips på hur kommunerna systematiskt kan arbeta med trafiksäkerhet.

– Informationen uppdelad per kommun går ut till alla kommuner. Vi kommer också följa upp med dialog i 75 kommuner för att kunna stötta ytterligare, avslutar Agneta Berlin.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Tre cyklister som cyklar på en cykelbana i stadstrafik, intill en bilväg där flera bilar kör.
Mätningar visar att endast 41% av de observerade cyklisterna som är över 15 år använder hjälm.
Ladda ned bild
En kvinna och ett barn cyklar bredvid varandra på cykelbana intill en landsväg.
NTF uppmanar: Glöm inte cykelhjälmen på semestern!
Ladda ned bild

NTF - Nationella trafiksäkerhetsförbundet är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye