SHL behåller förstaplatsen som Sveriges mest besökta evenemang och besöksmål under 2023/2024

SHL var Sveriges mest besökta evenemang och besöksmål under fjolårssäsongen. I konkurrens med flera framstående pärlor behåller SHL förstaplatsen även 2023/2024, med en besökssiffra på 2 563 120, ett historiskt publikrekord i SHL.

Våra klubbar gör ett fantastiskt arbete i sina verksamheter, och gemensamt arbetar vi varje dag för bättre upplevelser i våra arenor. Ju fler människor vi lyckas inkludera i och runt våra verksamheter, desto större möjlighet att verka för samhället i stort och visionen Världens bästa ishockeyupplevelse, säger Peter Allvin, SHL:s kommersiella chef.

DE MEST BESÖKTA EVENEMANGEN OCH BESÖKSMÅLEN I SVERIGE 2023 (2024)

1 SHL 2 563 120

2 Allsvenskan 2 404 142

3 Liseberg 2 300 000

4 Skansen 1 411 709

5 HockeyAllsvenskan 1 357 306

6 Vasamuséet 1 243 534

7 Gröna Lund 876 879

8 Nordiska Muséet 870 856

9 Kolmården 663 927

10 Malmö Muséer 633 152

* Sammanställningen inkluderar evenemang och besöksmål som kräver biljett i inträde. För SHL och HockeyAllsvenskan gäller siffrorna säsongen 2023/24. Underlaget är sammanställt av Rättighetsbyrån under maj 2024.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2022/2023 är: Brynäs IF, Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.