Visit Finland

Brat Summer i Finland – hit reser du för lyx och flärd

Förra sommaren njöt vi av både Hot Summer och Rat Summer, men vad är det som gäller i år? Inget passar bättre än femstjärniga hotell och finska Michelinrestauranger när Brat Summer är den hetaste sommartrenden. Här är fem tips på hur du maxar semestern och lever ut din inre brat på andra sidan Östersjön.

Flygfoto av lyxhotellet Octola Private Wilderness omgivet av skogvid solnedgång.
Lyxhotellet Octola Private Wilderness utanför Rovaniemi. Foto: Octola Private Wilderness

Lyx i total avskildhet på Octola Private Wilderness

Vad sägs som en lappländsk timmerstuga som är uppgraderat till ett femstjärnigt lyxhotell? Mitt i Rovaniemis djupa skogar ligger Octola Private Wilderness som är en av världens främsta privata lyxegendomar och den första femstjärniga resorten i Norden med ett negativt koldioxidavtryck. Välj mellan att hyra en bostad med tio rum, en flygel med sex eller fyra sovrum eller en villa med egen bastu och jacuzzi. Eller – varför inte hyra hela anläggningen för en vistelse i total avskildhet? Exakt vart det ligger avslöjas inte förrän man har bokat.

Smaka på Lappland på avlägsna restaurang Tapio

Strax under polcirkeln finner du finsk kultur tillagad av lokala och vilda råvaror, omgivet av sjöar och inbäddat i tallskog på Tapio. Den lilla skogsrestaurangen är ny på Michelins årligen publicerade restaurangguide och är den nordligaste restaurangen i guiden, och i världen, som tilldelas en stjärna i år. Här är skogen sin egen konung och med mindre än två invånare per kvadratkilometer(?) är det större chans att stöta på en ren än en medmänniska.

Modern elegans i arktisk oas på Polaris Villas

Tre timmar från Kiruna, mitt emellan polcirkeln och Arktiska havet möts modern arkitektur och ekologi på Polaris Villas. Hotellet består av fyra exklusiva tvåvåningsvillor där man kan bo upp till sex personer i varje villa. Här kan du ta semesterkänslan till nästa nivå och boka en privatkock till middagseventet eller få matvarorna levererade till dörren om du inte vill röra dig längre än mellan utomhusbastun och bubbelpoolen. För den som vill uppleva den arktiska naturen finns det mängder av aktiviteter att boka med Villa Resort året om – från fartfyllda huskyturer till äventyrlig bergscykling.

Förstklassig komfort på The Maria Hotel

Den som är ute efter en lyxig vistelse i centrala Helsingfors behöver uppleva The Hotel Maria. Här kan man checka in i någon av de 40 sviterna eller de ovanligt rymliga rummen med upp till 4 meter(!) i takhöjd och privat bastu, ångbad eller badkar. Det 5-stjärniga hotellet erbjuder 117 unika rum med 38 sviter där bland annat Imperial Suite på 160 kvadratmeter finns att boka. Passa på att ta en paus från stadens puls i The Maria Spa som har en serie jacuzzi, flera behandlingsrum, ett unikt ångbad och såklart en traditionell finsk bastu. Hotellet lockar lyxturister från hela världen till det historiska hamnkvarteret Kronohagen, Kruununhaka på finska, i Helsingfors.

Kulinarisk magi på The Room by Kozeen Shiwan

The Room är ett av Helsingfors senaste stjärntillskott på restaurangscenen och tilldelades under våren en Michelin-stjärna. Här bjuder kocken och ägaren Kozeen Shiwan in till en intim och uppslukande matupplevelse där alla gäster samlas kring restaurangens enda bord för att följa hans kreativa process på nära håll. Upplevelsen på The Room är inte bara kulinarisk utan även kulturell, när Kozeens livshistoria – från Kurdistan genom Turkiet till Finland – reflekteras i varje rätt. För att komplettera rätterna erbjuds noggrant utvalda viner från biodynamiska vingårdar. Svårt att hitta hit? Kika bakom gardinerna på restaurangen Lulu’s.

Kulinarisk magi på estaurangen The Room i Helsingfors
Restaurant Tapio tilldelads nyligen en stjärna i Guide Michelin
Lokala och vilda råvaror på Restaurant Tapio

Om Visit Finland

Visit Finland är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.

Följ Visit Finland

Senaste pressmeddelandena från Visit Finland