Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.

Gralg UF vann silvermedalj i EM i Ung Företagsamhet i Catania, Italien
Gralg UF vann silvermedalj i EM i Ung Företagsamhet i Catania, Italien Ung Företagsamhet

Affärsidén bakom Gralg UF, ett klimatpositivt och innovativt gödsel baserat på mikroalger, visade sig vara banbrytande och lockade stor uppmärksamhet under tävlingarna. Produkten, som kombinerar hållbarhet med innovation, fick högt erkännande i kategorin ”Innovation of the Year Award”.

Teamet bakom Gralg UF, bestående av Emmy Berggren, Magnus Lissbrant, Charlie Arby och Arvid Distner, alla elever vid Donnergymnasiet, en del av AcadeMedia, nådde sin första stora milstolpe genom att vinna SM-finalen tidigare i år. Framgången ledde dem vidare till EM i Catania i Italien, där de under en vecka presenterade sitt företag och sin vision för framtidens hållbara jordbruk.

- Vi visste att vi ville göra skillnad inom klimatet, ett område där vi ständigt möts av dåliga nyheter. Vi såg att konstgödsel är en stor utsläppskälla inom jordbruket, och började fundera på alternativa lösningar. Vi ville använda näringsämnen som redan finns i systemet så att det blir cirkulärt och med vårt intresse för ekologisk hållbarhet så landade vi i idén om ett klimatpositivt, innovativt och organiskt gödsel som baseras på mikroalger, säger Charlie Alby, vd i Gralg UF och elev vid Donnergymnasiet i Göteborg.

- Vi på Donnergymnasiet, och allra främst jag, är så otroligt stolta över att få vara med på den resa som lett fram till europeisk silvermedalj i Ung Företagsamhet. Att få träffa dessa elever som noviser och nu se dem som fullfjädrade entreprenörer representera Donnergymnasiet i Göteborg och Sverige är verkligen häftigt. Alla borde med intresse följa dessa engagerade och otroligt kompetenta ungdomars resa i framtiden för deras EM-silver är bara början när de nu går över till aktiebolag, avslutar Fredrik Björnander, gymnasielärare i Företagsekonomi och Samhällskunskap på Donnergymnasiet i Göteborg.

Gralg UF blev också vinnare av Framtidspriset som instiftades av AcadeMedia i år. Framtidspriset är ett pris som årligen kommer att delas ut till elever som utmärker sig genom innovation, målmedvetenhet och bidrag till en mer hållbar framtid. Det är en utmärkelse som inte bara erkänner exceptionella prestationer utan också inspirerar andra elever att våga tänka stort och sträva efter det extraordinära.

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.