Akavia ser fortsatt stort behov av långsiktiga satsningar på rättsväsendet

Idag presenterade regeringen budgetsatsningar på rättsväsendet som en del av den kommande budgetpropositionen. Akavia, med 140 000 akademiker varav många arbetar inom rättsväsendet, ser alltjämnt behovet av långsiktiga satsningar på området för att säkra kompetensbehovet och arbetsmiljön.

Johan Kjellsson, rättspolitisk sakkunnig på Akavia. Foto Åsa Hafmar

Regeringen aviserade idag budgetsatsningar på rättsväsendet där anslagen anges öka.

- Akavia ser positivt på budskapet om ökade satsningar på rättsväsendet. Vi behöver dock vidare analysera budgetpropositionen i sin helhet när den presenteras för att kunna ta ställning till vad den innebär i praktiken, säger Johan Kjellsson, rättspolitisk talesperson på Akavia.

Långsiktiga satsningar är avgörande för rättsväsendets förmåga att lösa sina uppgifter.

- Akavia har länge påtalat behovet av långsiktiga satsningar för att säkra kompetensförsörjningen och arbetsmiljön inom rättsväsendet. Att lyckas med kompetensförsörjningen kräver många åtgärder, men ett långsiktigt tänk i budgettilldelningen är en grundförutsättning. Det är också viktigt att noga följa verksamheten eftersom rekryteringsbehovet för till exempel domare och åklagare snabbt kan öka ännu mer om Polismyndigheten på sikt expanderar ytterligare, säger Johan Kjellsson.

En färsk undersökning från Akavia och Saco-S Domstol bland Sveriges ordinarie domare visar bland annat att en stor andel har tung arbetsbelastning och varannan ser den höga arbetsbördan som ett hot mot rättssäkerheten.

- Det är för få domare idag. Det krävs insatser på flera nivåer, både politiskt i form av en långsiktig och god budgettilldelning men också genom en översyn kring vägarna in i yrket, säger Johan Kjellsson.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 140 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Akavia om SNS forskningsrapport: Omställningsstudiestödet är ingen arbetsmarknadspolitisk åtgärd16.9.2024 13:56:36 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport från SNS hävdar två forskare att omställningsstudiestödet slår fel, att det inte når de grupper som har störst behov, och att det är ett slöseri med studiemedel. Enligt Akavia bygger kritiken på en återkommande missuppfattning om syftet med reformen, det har aldrig varit och är inte tänkt att fungera som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Samtidigt behövs fortsatt ökade resurser och högre takt i handläggningen hos CSN för att reformen ska bli framgångsrik.

Akavia om regeringens budgetsatsning: Positivt att skatten på arbete sänks5.9.2024 09:24:06 CEST | Pressmeddelande

Idag bjöd regeringen in till pressträff för att presentera sin budgetsatsning för hushållens ekonomi. I ett ekonomiskt läge med en återgång till lägre inflation och lågkonjunktur är det naturligt med en expansiv budget. Många hushåll har även en tuff ekonomisk situation. Akavia välkomnar att den expansiva budgeten konstrueras på ett sätt som stärker sysselsättning och tillväxt genom att en mindre andel av skatteintäkterna kommer från arbete.