Halvering av antalet privatleasade bilar
Under 2010-talet skedde en kraftig tillväxt i antalet privatleasade bilar. Men sedan 2022 har intresset vänt nedåt. Riksförbundet M Sverige har sammanställt statistik från analysföretaget Vroom och kan visa att antalet privatleasade bilar nästan halverats under de senaste tre åren.

Höjda och mer oförutsägbara priser har fått allt fler konsumenter att tveka inför finansieringsformen. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Samtidigt har nybilspriserna gått upp. Nya bilmodeller är betydligt dyrare idag jämfört med för 5–6 år sedan, vilket gör månadsavgiften högre.
– Bilköpare känner av alla de olika kostnadsökningarna. Allt fler väljer bort att köpa en helt ny bil vilket förstås kan vara klokt. Särskilt den som vill leasa en elbil har märkt av de ökade kostnaderna på grund av prisökningar, ökad ränta och utebliven klimatbonus, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Bilmarknaden har under några år påverkats av ett flertal kostnadsdrivande faktorer. Materialbrist, globala leveransproblem, inflation och ökande säkerhets- och utsläppskrav på bilarna är några av de faktorer som drivit upp kostnaderna och tvingat bilhandlarna att kräva högre priser på bilarna.
Samtidigt har sannolikt även rapporteringen av de olika osäkerhetsaspekterna som kan kopplas till privatleasing gjort att många fått upp ögonen för de risker hyresformen kan innebära, jämfört med att äga sin egen bil. Kontraktet kan innehålla en hel del formuleringar som kan ses som oskäliga.
– Det finns vissa fördelar med leasing men bil- och finansbranschen borde fokusera mer på att vara en trygg partner i upplägget i stället för att tvinga på den som hyr bilen oskäliga kostnadsökningar, och använda sig av kontrakt som är så undermåliga att Konsumentombudsmannen, KO, lämnat in en stämningsansökan mot en stor aktör på området, menar Carl-Erik Stjernvall.
Statistik från Vroom visar att bara runt hälften så många väljer att privatleasa en bil idag jämfört med för tre år sedan. I juli 2024 privatleasades 2 697 bilar jämfört med 5 977 bilar några år tidigare, 2021.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seDokument
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum