Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed
rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
Med det nya avtalet får Sportbladet rättigheter att visa klipp från samtliga matcher i UEFA Europa League och UEFA Conference League. Samtidigt kommer Disney+ att vara starkare positionerat gentemot fotbollsälskare och fans – som Disney+ avser att superserva med sitt nya fotbollserbjudande.
– Jag är otroligt stolt över vårt kommande samarbete med Sportbladet, Sveriges största nyhetskanal för sport och fotboll. Vi delar passionen för både hjältarna på planen och för deras klubbar och fans. Sportbladets djupa kunskap och det förtroende de byggt inom fotbollen genom åren kommer att ge ytterligare en dimension till vår bevakning av UEFA Europa League och UEFA Conference League, som streamas exklusivt på Disney+ från den 25 september, säger Hans van Rijn, VD för The Walt Disney Company Nordic & Baltic.
Disney+ har säkrat rättigheterna till UEFA Europa League och UEFA Conference League från säsongen 2024/2025 till och med säsongen 2026/2027. Alla matcher kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ utan extra kostnad för svenska abonnenter från 59 kronor per månad. Disney har genom ESPN omfattande erfarenhet av att sända stora sporthändelser, och nyckelmatcher kommer att presenteras med studioproduktion, kommentatorer och expertanalyser.
– Vi är verkligen stolta över möjligheten att jobba ihop med Disney+ i Sverige nu när de tar sig in i livesportens värld. Vi delar ambitionen att erbjuda våra abonnenter massor med högkvalitativt innehåll och vi ser båda fram emot att ge den europeiska fotbollen bästa möjliga spridning i Sverige, säger Magnus Herbertsson, sportchef och ställföretrände ansvarig utgivare för Sportbladet.
UEFA Europa League och UEFA Conference League omfattar sammanlagt 342 matcher och 72 klubbar som möts i gruppspel och slutspelets knockoutfaser under totalt 19 matchveckor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se
Disney+, presskontakt Sverige. E-post: disneypressoffice@agency.se
Aurora Stark, Disney+. E-post: aurora.stark@disney.com
Mattias Vestin, Disney+. E-post: mattias.vestin@disney.com
ABOUT DISNEY+
Disney+ is the dedicated streaming home for movies and shows from Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, and National Geographic, along with The Simpsons and much more. In select international markets, it also includes the general entertainment content brand, Star. The flagship direct-to-consumer streaming service from Disney, Disney+ offers an ever-growing collection of exclusive originals, including feature-length films, documentaries, live-action and animated series, and short-form content. With unprecedented access to Disney’s long history of incredible film and television entertainment, Disney+ is also the exclusive streaming home for the newest releases from The Walt Disney Studios. For more, visit disneyplus.com, or find the Disney+ app on most mobile and connected TV devices.
OM SPORTBLADET – DEN ROSA VÄRLDEN
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets fyra miljoner dagliga läsare och tittare. Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en stark relation med läsarna. Sportbladet kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD och NWT Media i unikt partnerskap för fler läsare30.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet och tidningskoncernen NWT Media går in i ett nytt och unikt partnerskap. NWT:s digitala premiumprenumeranter får genom det nya samarbetet tillgång till SvD:s digitala paket, inklusive SvD:s uppmärksammade ljud-journalistik. Prenumerationserbjudandet lanseras den 1 oktober.
Rockbjörnens dubbelvinnare: Benjamin Ingrosso och Omar Rudberg19.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Benjamin Ingrosso stod tillsammans med Omar Ruberg som kvällens stora vinnare när Rockbjörnen igår kväll intog Stora scenen på Gröna Lund. För fjärde året i rad röstades Ingrosso fram som Årets manliga artist, som blev hans sjätte Rockbjörn totalt.
SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud17.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv5.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.
Här är SvD:s nya grävredaktion27.8.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet startar en ny permanent avdelning för undersökande journalistik, ledd av den prisbelönta grävchefen Anna Tiberg. Till en början består teamet av tre erfarna grävreportrar och en dataanalytiker. Samtidigt kommer medarbetare från andra avdelningar att fortsätta ansluta till grävredaktionens olika projekt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum