Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
Inför USA-valet den 5 november lanserar Aftonbladet flera helt nya format och tjänster för att ge svenska folket bästa möjliga valbevakning i realtid. Oavsett om man vill läsa, titta, lyssna eller chatta kommer det att finnas något på Aftonbladet för alla.
– Presidentvalet i USA är en av höstens största nyhetshändelser. Vi ser det redan nu, det engagerar våra användare enormt. Nu ska vi se till att vi utöver att vara snabbast på senaste nytt erbjuder kvalitativ journalistik och nyhetsfördjupning, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
USA-resan: Exklusiv inblick i valets hetaste frågor
I storsatsningen ”USA-resan” tar Aftonbladets korrespondent Emelie Svensson, videojournalist Erik Björklund och fotograf Nora Savosnick med publiken på en spännande interaktiv resa genom valslutspurten i USA. Från en polisbil vid gränsen mot Mexiko till abortkliniker och vapenlobby får publiken en bild av några av valets mest brännande frågor. Den som vill kan hela tiden följa teamets resa bakom kulisserna och chatta om vad de tycker att teamet ska djupdyka i.
– Vi vill ta med läsarna och tittarna i framsätet genom USA, bortom nyhetsflasharna, och skildra de enorma kontrasterna ute i landet. Genom att ta rygg på människor i deras vardag hoppas jag att vi kan visa vad som verkligen står på spel för miljontals amerikaner i detta ödesval, säger Emelie Svensson.
Poddsatsning: Analys och fördjupning av amerikansk politik
För den som verkligen vill hänga med i valrörelsens svängar och de stora snackisarna inom amerikansk politik erbjuder Aftonbladet Daily en USA-special varje vecka med Jenny Ågren som programledare. Programmet är en tvodd, vilket innebär att det är ett tv-program och en podd i ett. Varje vecka medverkar kunniga gäster med spännande perspektiv. Bland de första fanns en svensk Trump-supporter och en tidigare kampanjarbetare för Demokraterna.
– Hittills har vi haft väldigt bra lyssning och vi är glada över att människor har hittat till oss. Vår förhoppning med tvodden är att alla ska lära sig något nytt och samtidigt ha kul, säger programledaren Jenny Ågren.
USA-skolan: Lär dig allt viktigt om USA-valet på bara fem minuter
I videoformatet USA-skolan förklarar programledaren Olivia J Berntsson i fem korta, underhållande videoklipp allt man som svensk behöver för att förstå det amerikanska valsystemet och hänga med i den intensiva valspurten. Varför vinner inte den presidentkandidat som får flest röster? Och vad är egentligen en vågmästarstat? Svaren levereras pedagogiskt på bara några minuter, för den som vill vara uppdaterad utan att lägga timmar på research.
Reportageresor före och efter valet
Parallellt med de olika nyhetssatsningarna kommer Aftonbladets utrikesreporter Wolfgang Hansson och fotografen Jerker Ivarsson att rapportera från slutspurten inför valet på plats i USA. Efter valet kommer reporter Peter Kadhammar och fotograf Peter Wixtröm att rapportera om ”Det nya USA” från de platser valresultatet kommer att påverka allra mest.
AI-chatbot: Fråga vår USA-kompis vad du vill
Efter succén med AI-chatboten “Valkompisen” under EU-valet bygger AI-navet och Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam om den till en expert på USA-valet. Inför förra valet, 2020, fick Aftonbladets redaktion in 9 000 frågor i chatten, men hade bara tid att besvara drygt 300. Med USA-kompisen är målet att alla Aftonbladets läsare ska få svar på sina frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare för USA-valet. Telefon: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Adam Westin ny breakingchef – Aftonbladet rustar desken för framtiden13.12.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet fortsätter bygga ett nytt chefslag på nyhetsredaktionen. Adam Westin går från reporter till breakingchef. – Det känns så roligt och hedrande att få leda desken och detta gäng, där det finns så mycket nyfikenhet och kompetens. Jag hoppas kunna bidra till vass, rapp och varm journalistik, säger han.
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum