SHL och Handelshögskolan i världsunikt forskningssamarbete om hockey, supporterskap och lycka

Hur bidrar hockey till en persons och ett samhälles välmående, gemenskap och lycka? Ett nytt forskningssamarbete mellan Svenska Hockeyligan (SHL) och Handelshögskolans Center for Wellbeing, Welfare and Happiness ska följa 5 000 hockeybesökare genom med- och motgångar med målet att förstå hur SHL med 14 klubbar påverkar välmående och välfärd.

Hockey skapar känslor och drar storpublik. Med över 2,5 miljoner besökare på arenorna förra säsongen och miljontals fler via TV och digitala kanaler, är Svenska Hockeyligan Sveriges mest besökta evenemang. Genom SHL och klubbarnas gemensamma verksamheter, samhällsengagemang och samarbeten med över 13 000 företag, kommuner, organisationer och föreningar finns en stor påverkanskraft både lokalt och nationellt.

Därför inleder nu SHL och Handelshögskolan ett nytt världsunikt forskningssamarbete, som ska följa ligan och klubbarnas supportrar och besökare över flera säsonger. Målet är att förstå hur supporterskap genom klubbarnas gemenskaper, upplevelser och matcher sammantaget påverkar välmående och välfärd på både individ- och samhällsnivå.

– Jag och vi är engagerade och förväntansfulla över att få följa hur lycka, välmående, välfärd uppstår och tar sig uttryck i gemenskaper och på orter över hela Sverige. Det ger oss också möjlighet att testa olika aktiviteter tillsammans med SHL för att öka lyckan i de här gemenskaperna och orterna. Det är en långsiktig satsning över många år, säger professor Micael Dahlen, som leder Center for Wellbeing, Welfare and Happiness.

Forskning för en lyckligare SHL-gemenskap

Forskarna kommer att rekrytera en panel på 5 000 deltagare bland ligans besökare. Paneldeltagarna kommer att få veckovisa enkäter under hela säsongen 2024/2025. Genom att följa besökares upplevelser under både vinster och förluster, kommer forskarna att kunna samla data om hur engagemang i hockeyn påverkar individers och samhällens välmående över tid. Målet är att ge konkret vägledning till både SHL och andra samhällsaktörer om hur idrott kan skapa långsiktigt välmående.

– Genom samarbetet med Micael Dahlen och Center for Wellbeing, Welfare and Happiness förstärker vi partnerskapet med Handelshögskolan, vilket är mycket spännande. Forskningen kommer att bidra till att öka vår förståelse, medvetenhet och ge nya kunskaper och lärdomar att omsätta vidare i den kraft som finns i hockeyns gemenskap och inom SHL, säger Johan Cahling, chef för hållbar utveckling på SHL.

Micael DahlenCenter for Wellbeing, Welfare and Happiness, Handelshögskolan i Stockholm

micael.dahlen@hhs.se

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2024/2025 är: Brynäs IF, Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Om Handelshögskolan i Stockholm

Handelshögskolan i Stockholm är den ledande handelshögskolan i Norden och Baltikum och har ett högt anseende i Sverige såväl som internationellt. Forskning i världsklass utgör grunden för våra utbildningar som består av kandidat-, master- och forskarutbildning, ett MBA-program och ett stort utbud av executive education. Våra program är utvecklade i nära samarbete med både forskning och näringsliv, vilket ger våra studenter stora möjligheter att uppnå ledande positioner i företag och andra organisationer.

Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, som garanterar att både undervisning och forskning håller högsta internationella standard. Handelshögskolan är också den enda svenska medlemmen i CEMS och PIM, som är samarbeten mellan ledande handelshögskolor i världen, vilket bidrar till den höga kvalitet som Handelshögskolan är känd för.​

Ylva Mossing
Content and Media Relations Manager
Email: ylva.mossing@hhs.se
Telefon: +46 730 97 26 16

Mer information om Handelshögskolan i Stockholm, samt alla våra pressmeddelanden, hittar du på hhs.se.