Schibsted Media

Unga lockas av AI-genererade ljudsammanfattningar

Dela

Aftonbladet tar ett steg framåt inom ljudjournalistik genom att lansera tjänsten Update – som är en AI-stödd nyhetssammanfattning som levereras från en virtuell studio. Med hjälp av AI och Aftonbladets redaktörer presenteras en översikt av de senaste nyheterna på ett innovativt och användarvänligt sätt.

"Update” är Aftonbladets AI--röst (genom Maria Bjaring) som sammanfattar dagens viktigaste händelser på  två minuter.
"Update” är Aftonbladets AI--röst (genom Maria Bjaring) som sammanfattar dagens viktigaste händelser på två minuter.

Tjänsten, utvecklad i samarbete med Aftonbladets AI-nav, erbjuder en smidig lösning för nyhetsuppdateringar där varken ljudproduktion eller redigering krävs. "Update" använder en virtuell studio som kombinerar teknik från Aftonbladets utvecklare och AI-lösningar för att generera högkvalitativa ljudprodukter.

Så fungerar det: 

  • Redaktören väljer ut de viktigaste nyhetsartiklarna som tillkommit efter senaste publiceringen. 

  • En prompt omvandlar artikeln till ett TTS-anpassat (text-to-speech) manus som sedan korrekturläses av redaktören innan det spelas upp av vår röstklon, som är skapad i verktyget Elevenlabs. 

  • Avsnittet färdigställs med bakgrundsmusik och ljudeffekter – allt i en och samma miljö, på bara några minuter.

Under lanseringen har närmare 80 timmar av material skapats, där 4 000 meningar lästs in av Aftonbladets profil Maria Bjaring i Aftonbladets poddstudio.

– Det är utmanande att sätta precisa betoningar på ord när du inte vet i vilket sammanhang de ska användas. Är det nöje, utrikespolitik eller en text om en V75-häst? Men det är ett spännande projekt som tillför något nytt och viktigt för våra användare, säger Maria Bjaring.

Under testperioden har tjänsten visat på fina resultat. Majoriteten av de som börjat lyssna tar del av hela avsnittet. Andelen unga lyssnare är också dubbelt så stor som hos Aftonbladets podcasts. 

– Att kombinera Text-to-Speech med specialskrivna manus istället för att läsa artiklar direkt ger oss inte bara större kontroll över slutprodukten, utan också ett mer lyssnarvänligt resultat. Vi har fler och fler återkommande lyssnare utan någon egentlig marknadsföring, vilket är ett fint betyg, säger Patrik Syk, Exekutiv producent på Aftonbladet.

Framåt har Aftonbladet stora ambitioner för "Update", med ett fortsatt fokus på att utveckla tjänsten och erbjuda användarna det bästa möjliga nyhetsflödet. Målet är att underlätta för de som snabbt vill få en överblick av de senaste nyheterna, med enkel tillgång till de viktigaste detaljerna.

– Vi ser en efterfrågan på överblick och enklare sammanfattning av nyhetsdagen – men också på olika alternativ för att ta del av vår journalistik. Update kombinerar allt detta. Med den här satsningen hoppas vi på att kunna visa att AI inte bara är en genväg, utan också ger oss en möjlighet att skapa nya produkter och en ny typ av journalistik, säger Emilia Cederholm, projektledare för Aftonbladets AI-nav.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patrik Syk, exekutiv producent, Telefon: 070-161 99 70. E-post: patrik.syk@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

"Update” är Aftonbladets AI--röst (genom Maria Bjaring) som sammanfattar dagens viktigaste händelser på två minuter.
"Update” är Aftonbladets AI--röst (genom Maria Bjaring) som sammanfattar dagens viktigaste händelser på två minuter.
Ladda ned bild
Aftonbladet-profilen Maria Bjaring ger röst åt Update.
Aftonbladet-profilen Maria Bjaring ger röst åt Update.
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

USA-kompisen guidar genom amerikanska valet15.10.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Under EU-valet svarade Aftonbladets AI-chatbot Valkompisen på 150 000 läsarfrågor. Nu gör den comeback i amerikansk kostym – och med full koll på det amerikanska presidentvalet. – Med USA-kompisen fortsätter vi ge makten till läsarna att bestämma hur de vill ta del av vår journalistik och ge alla chans att testa en ny teknik som tagit världen med storm, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye