Wimanska priset för elmotorer i tunga fordon

Wimanska priset går i år till Jessica Lindström, från Kungliga Tekniska Högskolan i Huddinge, som samarbetat med Scania CV i Södertälje. Landets bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen 2024 har analyserat forskning kring elmotorer för tunga fordon och introducerat en metod och en algoritm för att identifiera så kallade lagerströmmar.

Bild på kvinna med glasögon som står utomhus framför en mur och ett landskap i bakgrunden.
Jessica Lindström, mottagare 2024 av Wimanska priset, Sveriges Ingenjörers årliga pris för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningarna.

Pristagaren får 50 000 kronor och ett diplom av Sveriges Ingenjörer, i samband med den årliga utdelningen av Polhemspriset, som i år tillkännages den 6 november.

Klimatutmaningar, lagändringar och ett ökat miljötänk har tvingat transportsektorn att ställa om till eldrift. Batterier och elmotorer har utvecklats kraftigt och är nu ett alternativ även för tunga fordon. Ett vanligt förekommande problem med elmotorer i fordon är lagerströmmar, här kallat gnista eller blixthändelser. Dessa uppstår på grund av oönskade urladdningar i motorn och förorsakar skador på lagren i motorn.

– Jessica Lindström har i landets bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen tagit fram och utvärderat en algoritm för de strömmar som passerar ett lager i en elmotor i en drivlina för tunga fordon, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Examensarbetet ”Identifiering av lagerströmmar i elmotorer för framdrivning av tunga fordon” har Jessica Lindström utfört på högskoleingenjörsutbildningen i Elektroteknik vid KTH, Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa i Huddinge, i samarbete med Scania CV i Södertälje.

Jessica Lindström är uppvuxen i Sundbyberg, i Stockholms län, och gick teknikprogrammet på gymnasiet eftersom hon ville ha en bred kunskapsmässig grund. På universitetet studerade hon till högskoleingenjör inom elektroteknik med inriktning elkraftteknik. Under studietiden var hon studentambassadör för KTH:s satsning Fill the Gap, ett arbete för jämställdhet inom teknikbranschen.

Parallellt med studierna har hon arbetat på Ung Omsorg med ledarskap, kommunikation och förmåga att arbeta med människor i olika åldrar. I början av 2020 genomförde hon Tekniksprånget på Ericsson, i Kista, där hon fick arbeta med teamet på 5G-avdelningen. I dag arbetar Jessica Lindström som utvecklingsingenjör och scrum master i ett team på Scania som utvecklar coordinatorn, en central ECU i lastbilen, och som innebär en yrkesmässig kombination av teknisk utveckling och ledarskap.

Ur priskommitténs motivering

”I sitt arbete har Jessica på ett föredömligt sätt kombinerat såväl teori, modellering och praktiska experiment. Hon har därtill använt kunskaper från olika ingenjörsdiscipliner och kombinerat dem på ett ingenjörsmässigt exemplariskt sätt. Rapporten är välskriven och mycket pedagogisk.”

– Att få pris för Sveriges bästa examensarbete på högskolenivå är en stor ära. Det trodde jag verkligen inte, jag känner mig mycket stolt, säger Jessica Lindström.

Om Wimanska priset

• Wimanska priset delas ut varje år av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete vid högskoleingenjörsutbildningen.
  • Syftet är att stimulera kvaliteten på examensarbetet i utbildningarna.
  • Högskoleingenjörsutbildningen omfattar 180 högskolepoäng, vilket motsvarar tre år och är en yrkesexamen på grundnivå.
  • Som högskoleingenjör arbetar man med olika former av tekniskt utvecklings- och konstruktionsarbete, ofta i nära samarbete med civilingenjörer och andra yrkesgrupper.
  • Nomineringen till Wimanska priset görs av Sveriges tekniska högskolor och universitet och inte av enskilda personer.
  • Sveriges Ingenjörers styrelse utser pristagarna efter att en priskommitté granskat inkomna arbeten och lämnat förslag.
  • Prissumman är 50 000 kronor.
  • Priset delades ut första gången 2000 och är uppkallat efter Ernst August Wiman (1838–1905), en av Svenska Teknologföreningens stiftare och dess förste ordförande.

Bild på en person med glasögon och blå jacka, som ler framför en stenmur.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 202518.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.