ny statistik: allt fler oroade att förlora jobbet.
I dagens pressade ekonomiska läge med varsel och uppsägningar som följd, ökar oron på arbetsmarknaden. Majoriteten av svenskarna är oroliga att förlora jobbet – en betydande ökning från förgående år. Det visar en världsomspännande undersökning från rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad.
Efter en lång period av hög inflation och skenande räntor ser det ut som att en vändning kan vara på väg. Men trots positiva signaler ökar oron på arbetsmarknaden, visar Randstads årliga undersökning Workmonitor. Majoriteten av svenskarna (54 %) oroar sig för att förlora jobbet vilket är betydligt fler än det globala genomsnittet (45 %). Andelen svenskar som känner en oro har ökat med 23 procent sedan 2022.
- Med tanke på dagens konjunkturläge är det inte förvånande att svenskarna känner en oro för att förlora sitt arbete. Samtidigt finns det goda skäl att se optimistiskt på framtiden. Inom flera yrkesområden, branscher och inte minst geografiska områden såsom norra Sverige, är efterfrågan på kompetens fortsatt hög, säger Cecilia Mannheimer, ansvarig för bemanning och rekrytering på Randstad Sverige.
Mest oroliga är generationen som brukar benämnas Millenials (27-42 år). Bland dessa uppger nära tre av fem (57%) att de känner en oro för att förlora sitt arbete. Bland generation X (43-58 år), och babyboomgenerationen (59+ år) är andelen något lägre (53%). Minst utbredd oro för att förlora sitt arbete finns bland generation Z (18-26 år) (51%).
svenskarna engagerade i sin arbetsgivare
Samtidigt som oron att förlora jobbet sprider sig är svenskarnas lojalitet mot sin arbetsgivare hög. Hela 63 procent uppger att de känner sig engagerade i sin arbetsgivare. Även här syns en ökning – sedan föregående undersökning har arbetstagarnas trogenhet till sin arbetsgivare ökat med fyra procent.
I tuffare tider tenderar människor att söka sig till trygghet, vilket för många kan vara arbetsplatsen. I det rådande läget kan det dock ligga talanger i fatet att vara för hängivna, det är alltid bra med en plan B, säger Cecilia Mannheimer.
från undersökningen
jag är orolig att förlora jobbet
Ja, väldigt 23% Ja, ganska 31% Varken eller 31% Nej, inte så mycket 12% Nej, inte alls 4% Ja (summerad) 54% Nej (summerad) 16%
jag känner mig engagerad i min arbetsgivare
Ja, stämmer helt 28% Ja, stämmer delvis 35% Varken eller 25% Nej, stämmer inte så bra 8% Nej, stämmer inte alls 4% Ja (summerad) 63% Nej (summerad) 12% om workmonitor
Undersökningen Workmonitor, som är en av världens största i sitt slag, lanserades 2003 och görs sedan dess varje år globalt på 34 av Randstads nationella marknader. Undersökningen konceptualiserar och mäter gapen mellan vad arbetstagare globalt vill ha och vad de upplever att de får hos sina arbetsgivare. I Sverige genomfördes undersökningen i Dynatas webbpanel under perioden 23 oktober - 11 november 2023. Totalt intervjuades 27 000 personer globalt varav 757 anställda och arbetssökande personer i Sverige i åldrarna 18-67. Panelen är rekryterad utifrån slumpmässiga urval med hänsyn till kvoterna (till exempel region, ålder för att säkerställa en demografisk uppdelning).
Kontakter
Julia EmnellPresskontakt
Tel:+46 705 46 76 00julia.emnell@randstad.seOm oss
Randstad är en global ledare för talanger med visionen att vara världens mest rättvisa och specialiserade talangföretag. Som en partner för talanger och genom våra fyra specialiseringar hjälper vi våra kunder att hitta rätt kompetens i en värld som präglas av kompetensbrist. Samtidigt hjälper vi människor att säkra rätt jobb, utveckla relevant kompetens och hitta tillhörighet i arbetslivet.
Med huvudkontor i Nederländerna verkar Randstad på 39 marknader och har cirka 40 000 medarbetare. 2023 stöttade vi 2 miljoner talanger att hitta arbete och genererade en intäkt på 25,4 miljarder euro. Randstad N.V. är noterat på Euronext Amsterdam. För mer information, besök www.randstad.se.
Följ Randstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Randstad
Randstad introducerar Talent Center för snabbare och effektivare rekrytering inom bristyrken6.11.2024 13:20:09 CET | Pressmeddelande
För att möta den växande efterfrågan på kvalificerade talanger inom bristyrken lanserar Randstad nu ett Talent Center i Sverige – en plattform som erbjuder snabbare och mer träffsäker matchning mellan talanger och arbetsgivare. Initiativet syftar till att hjälpa svenska företag att säkra rätt kompetens, vilket bidrar till både ökad konkurrenskraft och långsiktig tillväxt på den svenska arbetsmarknaden.
IKEA – sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024.3.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den nygamla vinnaren Ikea har korats till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024. På andra plats hamnar fjolårets vinnare Spotify följt av lastbilstillverkaren Volvo Group. Samtidigt planerar var fjärde att byta arbetsplats inom kort, främst för att öka lönen med anledning av ökade levnadskostnader. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med 6423 svenskar.
randstad växlar upp: lanserar ett nytt erbjudande med fokus på digital transformation.16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Randstad Sverige meddelar idag lanseringen av Randstad Digital som ska specialisera sig på tjänster och talanglösningar inom digitalisering, ett område som präglas av hög förändringstakt och en växande talangbrist. Som en del av det världsledande talangföretaget Randstad, kan Randstad Digital i Sverige hjälpa och påskynda transformationsresan för företag samt erbjuda eftertraktad kompetens från hela världen.
dansk topp-vd adderar svenska rekryteringsjätten till sin portfolio.2.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 får rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad Sverige en ny vd. Rollen tillträds av danska vd-toppen Nima Astanehdost som i dagsläget är vd för Randstad i Danmark och nu kommer att addera den svenska marknaden till sin portfölj. Den svenska marknaden är idag betydligt större än den danska, både sett till omsättning och antal anställda.
drygt var tredje svensk vill jobba fyradagarsvecka.8.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett mer flexibelt arbetsliv är mer aktuellt än någonsin – inte minst efter pandemin. Den senaste diskussionen handlar om att jobba fyra dagar i veckan, i stället för fem. Något som var tredje svensk ställer sig positiv till, enligt en undersökning som Dynata har gjort på uppdrag av Randstad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum