Randstad

hälften av svenskarna missar potentialen med LinkedIn.

Dela

Varannan svensk använder inte LinkedIn, enligt en Sifo-undersökning som rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad har genomfört. Dessutom är det fler som använder LinkedIn för att hålla sig uppdaterad på kollegor och vänner, än att leta eller söka efter jobb. Randstads rekryteringsexpert har tagit fram sina fem bästa tips på hur du använder LinkedIn för att sticka ut bland andra kandidater. 

Jobbportalen och världens största professionella nätverk LinkedIn kan göra arbetslivet enklare. Trots det använder sig varannan svensk (50 %) inte av LinkedIn, enligt Randstads senaste Sifo-undersökning. Det är fler kvinnor än män som inte använder plattformen, 55 procent av kvinnorna jämfört med 45 procent av männen.  

Det vanligaste sättet att använda LinkedIn är att hålla sig uppdaterad på kontakter, vänner och kollegor (44 %), enligt undersökningen. Drygt var tredje (39 %) använder det sociala nätverket till att hålla sig uppdaterad inom olika yrkesområden, branscher och företag, 34 procent för att nätverka och 31 procent för att leta eller söka efter nya jobb. 

Stora geografiska skillnader 

LinkedIn-användandet skiljer sig även om man tittar på olika regioner. I Stockholm (65 %) och i Sydsverige (55 %) används LinkedIn flitigast. De som bor i Småland använder sig minst av plattformen (29 %) följt av norra Mellansverige (38 %) och mellersta Norrland (38 %).

  • De som inte finns på LinkedIn idag missar arbetsmarknaden i digital form. Det finns många möjligheter med en digital arbetsmarknad, som kan underlätta för dem som vill ta nästa steg i karriären. Till exempel kan de som inte aktivt hinner söka jobb bli kontaktade av rekryterare eller företag bara genom att finnas där. Arbetsmarknaden blir även större och möjliggör för människor att hitta sitt drömjobb i en annan del av landet eller utomlands, säger Kristin Olofsson, senior rekryteringsspecialist på Randstad.
     

Här följer 5 tips från Randstads rekryteringsspecialist Kristin Olofsson på hur du får ut det mesta av LinkedIn:

1. Se din LinkedIn-sida som ett digitalt cv

Uppdatera din sida ofta. Komplettera även med information om varje jobb du har haft. Från en rekryterares perspektiv är det till exempel intressant med fem punkter om dina ansvarsområden under varje jobb. 

2. Sökordsoptimera din sida

Genom att leta efter sökordsstatistik på Google Trends och få in de orden som folk faktiskt söker på är det fler som hittar till din sida.  

3. Var inte rädd för att skapa kontakt med människor du är intresserad av att connecta med

​​​​​​LinkedIn är ett närverksforum och inte kompisforum. Det är därför inte konstigt alls att skapa kontakt med människor du inte känner, men vill få kontakt med. Tvärtom uppfattas det som positivt att du är motiverad och intresserad. 

4. Interagera med andra

Kommentera och gilla inlägg som du gillar, men kommentera gärna om du inte håller med också.  

5. Skriv inlägg själv för att synas 

Att skriva inlägg själv är ett bra sätt att visa vem du är yrkesmässigt, men även värderingsmässigt. Det är riktiga människor bakom skärmarna så var inte rädd att uttrycka vad du tycker och tänker. Det tas oftast emot positivt. 

om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 30 augusti–6 september 2022. Totalt intervjuades 1488 personer i åldern 18–65 år, varav 1192 personer inom sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Kontakter

Om oss

Randstad är en global ledare för talanger med visionen att vara världens mest rättvisa och specialiserade talangföretag. Som en partner för talanger och genom våra fyra specialiseringar hjälper vi våra kunder att hitta rätt kompetens i en värld som präglas av kompetensbrist. Samtidigt hjälper vi människor att säkra rätt jobb, utveckla relevant kompetens och hitta tillhörighet i arbetslivet.

Med huvudkontor i Nederländerna verkar Randstad på 39 marknader och har cirka 40 000 medarbetare. 2023 stöttade vi 2 miljoner talanger att hitta arbete och genererade en intäkt på 25,4 miljarder euro. Randstad N.V. är noterat på Euronext Amsterdam. För mer information, besök www.randstad.se.

Följ Randstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Randstad

Randstad introducerar Talent Center för snabbare och effektivare rekrytering inom bristyrken6.11.2024 13:20:09 CET | Pressmeddelande

För att möta den växande efterfrågan på kvalificerade talanger inom bristyrken lanserar Randstad nu ett Talent Center i Sverige – en plattform som erbjuder snabbare och mer träffsäker matchning mellan talanger och arbetsgivare. Initiativet syftar till att hjälpa svenska företag att säkra rätt kompetens, vilket bidrar till både ökad konkurrenskraft och långsiktig tillväxt på den svenska arbetsmarknaden.

IKEA – sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024.3.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nygamla vinnaren Ikea har korats till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2024. På andra plats hamnar fjolårets vinnare Spotify följt av lastbilstillverkaren Volvo Group. Samtidigt planerar var fjärde att byta arbetsplats inom kort, främst för att öka lönen med anledning av ökade levnadskostnader. Det visar rekryterings- och bemanningsföretaget Randstads årliga Employer Brand Research som bygger på intervjuer med 6423 svenskar.

randstad växlar upp: lanserar ett nytt erbjudande med fokus på digital transformation.16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Randstad Sverige meddelar idag lanseringen av Randstad Digital som ska specialisera sig på tjänster och talanglösningar inom digitalisering, ett område som präglas av hög förändringstakt och en växande talangbrist. Som en del av det världsledande talangföretaget Randstad, kan Randstad Digital i Sverige hjälpa och påskynda transformationsresan för företag samt erbjuda eftertraktad kompetens från hela världen.

ny statistik: allt fler oroade att förlora jobbet.13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I dagens pressade ekonomiska läge med varsel och uppsägningar som följd, ökar oron på arbetsmarknaden. Majoriteten av svenskarna är oroliga att förlora jobbet – en betydande ökning från förgående år. Det visar en världsomspännande undersökning från rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad. Efter en lång period av hög inflation och skenande räntor ser det ut som att en vändning kan vara på väg. Men trots positiva signaler ökar oron på arbetsmarknaden, visar Randstads årliga undersökning Workmonitor. Majoriteten av svenskarna (54 %) oroar sig för att förlora jobbet vilket är betydligt fler än det globala genomsnittet (45 %). Andelen svenskar som känner en oro har ökat med 23 procent sedan 2022. - Med tanke på dagens konjunkturläge är det inte förvånande att svenskarna känner en oro för att förlora sitt arbete. Samtidigt finns det goda skäl att se optimistiskt på framtiden. Inom flera yrkesområden, branscher och inte minst geografiska områden såsom norra Sverige, är efterfrågan på k

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye