Återförsäljare är avgörande för varumärket – inte ens Nike gick säkra
Att synas på olika e-handelsplattformar handlar inte bara om försäljning, utan om tillgänglighet för konsumenten – att fokusera på egna butiker spelade större roll än Nike trodde, skriver Malin Lagerström på Omnicom.

För många som jobbar med marknadsföring är Nike det finaste som finns. Deras symbiotiska partnerskap med idrottsstjärnor, känslosamma reklamfilmer och ständiga förmåga att vara i mitten av populärkulturen har med rätta varit en förebild för moderna varumärken. De senaste månaderna har den bilden börjat krackelera.
En kort summering: på ett par år har Nikes aktie kraschat, lagret svällt till svindlande 9,7 miljarder dollar och vd:n som ansvarade för den nya strategin, John Donahoe, har fått sparken.
Sedan Donahoes sorti har det skrivits mycket i marknadsvärlden om hur Nike kastat bort sin position genom att överinvestera i taktiska insatser och underinvestera i varumärkeslagret. Det ligger mycket i det.
Vad många missar är dock att Nikes nya inställning till externa e-handlare och återförsäljare spelat en lika viktig roll i bolagets kräftgång, och att den strategin slog hårt mot Nikes varumärke. En av de strategier som implementerades under 2020 var nämligen att fokusera på egna butiker och kanaler och bli långt mer restriktiva i sitt förhållande till just återförsäljare. Foot Locker, Amazon, Urban Outfitters och Zappos var bara några av de stora återförsäljare som fick se inflödet av Nike-produkter att sina.
När Nike minskade sin synlighet hos externa återförsäljare, var det inte bara ett strategiskt drag för att öka marginalerna genom direktförsäljning. Det innebar också att de lämnade utrymme för konkurrenter som Adidas och Hoka att öka sin närvaro. Detta ledde till att Nike förlorade en del av den breda synligheten som är svår att ersätta, även med en stark egen e-handel. Att vara närvarande på olika e-handelsplattformar handlar inte bara om försäljning utan också om att skapa en fysisk tillgänglighet i konsumentens digitala värld.
Din egen sajt är så klart en fortsatt hörnsten, inte minst i takt med att vi rör oss in i en cookielös värld, men för att maximera räckvidden går det inte att bortse från återförsäljare. Att synas på flera plattformar innebär inte bara att man når fler potentiella kunder, utan det ökar också varumärkets trovärdighet. En produkt som syns både på den egna webbplatsen och på stora återförsäljares sidor ses ofta som mer pålitlig och etablerad.
Det är också en fråga om att minska risken. Att förlita sig enbart på sina egna kanaler kan vara riskabelt i en tid då digital infrastruktur snabbt förändras. Plattformar som Amazon och Zalando investerar enorma resurser i att förbättra användarupplevelsen och bygga upp en lojal kundbas. För ett enskilt varumärke kan det vara en utmaning att konkurrera med dessa stora aktörer i kampen om konsumenternas uppmärksamhet, även om man heter Nike.
Visst, att skala upp en egen e-handelslösning har sina syften. Genom att erbjuda unika upplevelser som förlanseringar och exklusiva produkter blir plattformen en kanal för fans och insamling av värdefulla kundinsikter. Men en strategiskt planerad närvaro på andra e-handelsplattformar kan faktiskt vara det som gör hela skillnaden för ett varumärke. Att finnas tillgänglig där konsumenterna redan handlar – oavsett om det är på Amazon, Zalando eller specialiserade nischsajter – kan vara det som får varumärket att synas när och där det verkligen behövs.
För att sammanfatta: Egen kontroll är bra, men tillgänglighet är bättre. I ett landskap där konkurrensen ständigt växer är det avgörande att hålla sig relevant genom att vara närvarande där konsumenterna är. Det är en lärdom som fler företag borde ta till sig innan de stänger dörren till externa e-handelskanaler.
Malin Lagerström
Head of Transact, Omnicom
Nyckelord
Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
TRKKN växlar upp i Sverige som Omnicoms spets inom Analytics, CRO och MarTech21.11.2025 10:33:22 CET | Pressmeddelande
TRKKN, ett bolag inom Omnicom Media Group och en viktig partner till Google globalt, har utsett Evelina Jörhov till Head of TRKKN Sverige. Teamet arbetar i dag med CRO, MarTech, analys, datastrategier, Cloud och AI-lösningar där de stärker TRKKNs kapacitet i Norden och gör det möjligt för annonsörer att optimera sin marknadsföring och datainfrastruktur för skalbar och mätbar tillväxt.
Hållbarhetskampanj placerar OMD Sverige bland topp fem byråer i världen27.10.2025 11:17:35 CET | Pressmeddelande
OMD Sverige är nominerade i fyra kategorier i Festival of Media Cause Campaign Awards med kampanjen “Deal with the Trash” för McDonalds. Därmed placerar sig OMD bland världens topp 5 byråer
Omnicom certifierar sina team i Acast Ads Academy – första podcastcertifieringen i branschen29.9.2025 13:43:59 CEST | Pressmeddelande
För Omnicom är kontinuerlig kompetensutveckling avgörande för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig medievärld. När Acast nu lanserar Ads Academy, den första certifieringen inom podcastannonsering, blev Omnicom först ut i Norden att certifiera sina team.
Omnicom först i Norden med unik retail media-kampanj för NIVEA1.9.2025 15:06:03 CEST | Pressmeddelande
NIVEA tar täten i nästa generations marknadsföring genom ett unikt kampanjsamarbete med Omnicom och flera av Sveriges främsta retail media-aktörer. Den nya 360-kampanjen, som omfattar både fysiska butiker och digitala kanaler, signalerar starten på vad branschen kallar den tredje vågen inom media, där konsumentresan blir helt sömlös och datadriven.
PHD vinner medieuppdraget för Kavli – ska accelerera tillväxtresan23.4.2025 11:13:37 CEST | Nyheter
PHD Media, en del av Omnicom, har vunnit uppdraget som ny strategisk mediebyrå för Kavli i Sverige. Samarbetet omfattar bland annat varumärkena Kavli, Johnny’s och Eriks Såser, och innefattar insikter och analys, strategi, medieplanering och medieköp. Kavli, en av Sveriges mest anrika livsmedelskoncerner, har höga ambitioner för tillväxt under de kommande åren. – Vi valde PHD eftersom de visade en djup förståelse för vår affär även utanför det som traditionellt rör en mediabyrå. Framförallt uppskattade vi att de inkorporerade hur de tänker kring den fysiska butiken och retail media som en del av den totala marknadsstrategin. Genom att kombinera djupa insikter i medielandskapet med en strategisk helhetssyn ser vi fram emot ett samarbete som stärker vår tillväxtresa, säger Catharina Johansson, Marknadschef på Kavli. – Vi är oerhört stolta över att få förtroendet att arbeta med Kavli och deras välkända varumärken. Det är ett bolag med en bred och stark portfölj, spännande utmaningar och e
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum