Återförsäljare är avgörande för varumärket – inte ens Nike gick säkra
Att synas på olika e-handelsplattformar handlar inte bara om försäljning, utan om tillgänglighet för konsumenten – att fokusera på egna butiker spelade större roll än Nike trodde, skriver Malin Lagerström på Omnicom.
För många som jobbar med marknadsföring är Nike det finaste som finns. Deras symbiotiska partnerskap med idrottsstjärnor, känslosamma reklamfilmer och ständiga förmåga att vara i mitten av populärkulturen har med rätta varit en förebild för moderna varumärken. De senaste månaderna har den bilden börjat krackelera.
En kort summering: på ett par år har Nikes aktie kraschat, lagret svällt till svindlande 9,7 miljarder dollar och vd:n som ansvarade för den nya strategin, John Donahoe, har fått sparken.
Sedan Donahoes sorti har det skrivits mycket i marknadsvärlden om hur Nike kastat bort sin position genom att överinvestera i taktiska insatser och underinvestera i varumärkeslagret. Det ligger mycket i det.
Vad många missar är dock att Nikes nya inställning till externa e-handlare och återförsäljare spelat en lika viktig roll i bolagets kräftgång, och att den strategin slog hårt mot Nikes varumärke. En av de strategier som implementerades under 2020 var nämligen att fokusera på egna butiker och kanaler och bli långt mer restriktiva i sitt förhållande till just återförsäljare. Foot Locker, Amazon, Urban Outfitters och Zappos var bara några av de stora återförsäljare som fick se inflödet av Nike-produkter att sina.
När Nike minskade sin synlighet hos externa återförsäljare, var det inte bara ett strategiskt drag för att öka marginalerna genom direktförsäljning. Det innebar också att de lämnade utrymme för konkurrenter som Adidas och Hoka att öka sin närvaro. Detta ledde till att Nike förlorade en del av den breda synligheten som är svår att ersätta, även med en stark egen e-handel. Att vara närvarande på olika e-handelsplattformar handlar inte bara om försäljning utan också om att skapa en fysisk tillgänglighet i konsumentens digitala värld.
Din egen sajt är så klart en fortsatt hörnsten, inte minst i takt med att vi rör oss in i en cookielös värld, men för att maximera räckvidden går det inte att bortse från återförsäljare. Att synas på flera plattformar innebär inte bara att man når fler potentiella kunder, utan det ökar också varumärkets trovärdighet. En produkt som syns både på den egna webbplatsen och på stora återförsäljares sidor ses ofta som mer pålitlig och etablerad.
Det är också en fråga om att minska risken. Att förlita sig enbart på sina egna kanaler kan vara riskabelt i en tid då digital infrastruktur snabbt förändras. Plattformar som Amazon och Zalando investerar enorma resurser i att förbättra användarupplevelsen och bygga upp en lojal kundbas. För ett enskilt varumärke kan det vara en utmaning att konkurrera med dessa stora aktörer i kampen om konsumenternas uppmärksamhet, även om man heter Nike.
Visst, att skala upp en egen e-handelslösning har sina syften. Genom att erbjuda unika upplevelser som förlanseringar och exklusiva produkter blir plattformen en kanal för fans och insamling av värdefulla kundinsikter. Men en strategiskt planerad närvaro på andra e-handelsplattformar kan faktiskt vara det som gör hela skillnaden för ett varumärke. Att finnas tillgänglig där konsumenterna redan handlar – oavsett om det är på Amazon, Zalando eller specialiserade nischsajter – kan vara det som får varumärket att synas när och där det verkligen behövs.
För att sammanfatta: Egen kontroll är bra, men tillgänglighet är bättre. I ett landskap där konkurrensen ständigt växer är det avgörande att hålla sig relevant genom att vara närvarande där konsumenterna är. Det är en lärdom som fler företag borde ta till sig innan de stänger dörren till externa e-handelskanaler.
Malin Lagerström
Head of Transact, Omnicom
Nyckelord
Länkar
7 byråer, en gemenskap.
Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
Följ Omnicom Media Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Omnicom Media Group
Omnicom anordnar Media Days Week i Stockholm: Ledande medieföretag samlas för att inspirera och innovera25.9.2024 09:51:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom Media Group Sverige är stolta över att tillkännage lanseringen av deras allra första Omnicom Media Days Week, ett veckolångt evenemang utformat för att inspirera, utmana och stärka samarbetet mellan ledande medieorganisationer och Omnicoms team. Från den 23 till och med den 27 september kommer Omnicoms kontor i Stockholm att fungera som en innovationshub och kreativ energikälla där mediejättar från olika plattformar och branscher samlas för att utforska framtidens mediesamarbeten och driva exceptionella resultat för kunder. Representanter från några av de mest inflytelserika medieföretagen, som listas nedan, kommer att delta i evenemanget: Aller Media Schibsted Sverige Amazon Ads Acast Bauer Media Viaplay Group Spotify Advertising JCDecaux Ocean Outdoor Sweden Clear Channel Sweden Google Sweden Warner Bros. Discovery TV4 Filmstaden Meta Sweden Snapchat TikTok for Business Bonnier News En vecka av inspiration och utmaningar Omnicom Media Days Week kommer att erbjuda en unik möjl
Varför syns så få kvinnor i marknadsföringsdebatten?24.4.2024 17:17:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att marknadsföringsvärlden till stor del befolkas av kvinnor är det männen som syns. För att fler kvinnor ska ta klivet till chefspositioner behövs fler förebilder, det skriver Giselle Almonacid. Mark Ritson, Sir John Hegarty, Alex Bugosky, Les Binet, Peter Field, Tom Goodwin, Byron Sharp. Och såklart Karen Nelson-Field. I marknadsföringsvärlden råder ingen brist på profeter och gurus. Vissa har nått stjärnstatus på grund av sin insamlade kunskap, andra genom lysande formuleringsförmåga. Oaktat förklaringen till statusen är den absoluta majoriteten män. Vi behöver inte gå utomlands för att konstatera att den samlade expertkåren inom marknadsföring domineras av män. Åtminstone den del av expertkåren som syns och hörs. Den som scrollar igenom de senaste månadernas debattexter här på Resumé får förbereda sig på att möta en himla massa män. Jag roade mig själv med att räkna och fick det till att 21 av de 28 senaste texterna är skrivna av män, redaktionens egna texter borträknade. Om
Omnicom fortsätter att satsa på sitt nordiska utbytesprogram15.4.2024 09:13:00 CEST | Pressmeddelande
Omnicom fortsätter att investera i sitt nordiska utbytesprogram. Initiativet startade 2022 när tre medarbetare från det svenska kontoret åkte till Danmark för ett två månaders utbyte. Det är nu Omnicom Sveriges tur att välkomna medarbetare från det danska kontoret som kommer att arbeta på Omnnicom byrån, Transact. De kommer att arbeta tillsammans med teamet i Stockholm, där de delar med sig av sin egen kunskap från den danska marknaden men också utvecklar sin egen kunskap inom SEO och SEM. Förutom att vi har dansk personal på plats i Sverige just nu, är samtidigt våra norska kollegor i Köpenhamn, vilket bidrar till att öka kontakten mellan kontoren i Danmark, Sverige och Norge. Utöver det nordiska utbytet har några Omnicom-anställda redan rest på utbyte till städer som London, Prag och Milano för att få nya idéer, utbyta kunskap samt uppleva andra kulturer . "Det här programmet ger anställda möjligheten att ytterligare växa i sin profession samtidigt som det stärker vår relation med vå
8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies29.2.2024 12:43:00 CET | Pressmeddelande
Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke
PHD Sverige och Omnicom tar stolt över mediebyråuppdraget för Lidl!9.2.2024 13:52:00 CET | Pressmeddelande
Efter en noga genomförd upphandling står det nu klart att PHD, en del av Omnicom, kommer leda Lidls medieinsatser i Sverige med start 1 mars. Lidl sökte en strategisk och innovativ mediepartner för att ta deras reklam- och marknadsföringsstrategier till nya höjder och fortsätta driva sin position och tillväxtresa. ”PHD imponerade med sitt transparenta, kreativa och datadrivna tillvägagångssätt, perfekt utifrån våra behov. De visade en gedigen förståelse för vår affär och visade att de har ett riktigt kompetent team som kommer hjälpa oss accelerera vår tillväxt," säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige. ”Vi är riktigt glada över att välkomna Lidl som ny kund” säger Daniel Källberg, VD för PHD. ”Lidls fokus på att ta en ännu större marknadsandel och accelerera sin digitala mognadsresa passar oss perfekt. Genom ett tätt samarbete med Lidl och deras övriga byråfamilj (Garbergs, OTW och JMWGolin) , ser vi fram emot att bidra till en fortsatt tillväxtresa.”
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum