Flytten av Kiruna uppmärksammas i Svenska institutets nya kortfilm
”This is Kiruna: How to move a city” handlar om hur det rent praktiskt går till att flytta världens näst största kommun. Sedan filmens lansering, den 17 maj, har den haft nära 170 000 visningar på YouTube. Dokumentären har hittills också väckt intresse hos ett dussintal internationella medier, däribland New York Times, The Atlantic och design- och teknologibloggen Gizmodo.
– Flytten av Kiruna är innovation i praktiken, med målet att skapa ett hållbart samhälle för framtiden. Lokalinvånarnas pragmatiska inställning till världens största flytt fascinerar människor över hela världen, säger Johan Sundberg, projektledare för filmen på Svenska institutet.
Att flytta på Kiruna handlar inte bara om att flytta en stad, utan också om att bygga ett mer hållbart samhälle – och en bättre framtid. I den tio minuter långa dokumentären intervjuas flera lokalinvånare om hur det egentligen är att bo i en stad som ska flyttas. Bland de intervjuade finns till exempel fjärde generationens ägare av den historiska Centrumbutiken i Kirunas gamla stadskärna, vars kulturskyddade neonskylt ska flyttas från ett hörn till ett annat – med exakt samma vinkel – i stadens nya centrum.
Dokumentären är den senaste i en rad kortfilmer om Sverige. Tidigare i år lanserade Svenska institutet ”This is Sweden” och "This is Integration (on Ice)", båda med syftet att ge omvärlden en glimt av dagens Sverige. Precis som föregångarna finns ”This is Kiruna – how to move a city” tillgänglig online och kan användas fritt av alla – från privatpersoner till ambassader, konsulat och andra organisationer med officiella uppdrag att främja Sverige i utlandet.
Nyckelord
Kontakter
Anna Knutssonpressansvarig Sverige
Tel:08-453 78 37, 073-336 89 47anna.knutsson@si.seBilder
Länkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum