
Internetanvändningen ökar, Ungar & medier 2012/13

Internet populärare än tv
Tidigare var den medieform som flest barn och unga ägnar sig åt varje dag att se på filmer eller tv-program. I dag är det (från 13 års ålder) mer populärt att ägna sig åt internet. Tv-tittandet har inte sjunkit markant sedan 2010, däremot har internetanvändningen ökat. I dag använder 82 % av 12-åringarna internet dagligen (47 % 2010) och 81 % av 9-åringarna gör det några gånger i veckan eller oftare (62 % 2010).
Störst är ökningen när det gäller att använda internet i mobilen.2010 använde endast 12 % av 15-åringarna internet i mobilen. Idag är motsvarande siffra 89 %.
Mobilanvändningen ökar generellt, mest bland de yngre:
2010 använde 39 % av 9–12-åringar mobilen dagligen, 2012/13 är det 53 %.
2010 använde 80 % 13–16-åringar mobilen dagligen, 2012/13 är det 88 %.
Könsskillnader
Könsskillnaderna i medieanvändning ökar med stigande ålder tills barnen når 16-årsåldern för att sedan minska något. Överlag bloggar flickor mer än pojkar, läser bloggar mer, använder mobilen mer och lägger mer tid på sociala medier medan pojkar ser mer på YouTube-klipp, spelar mer datorspel och tv-spel och ser mer på porr än flickor. De mest påtagliga skillnaderna gäller datorspel/tv-spel. Medan varannan 15-årig pojke spelar minst 3 timmar per dag gör 0 % av de jämnåriga flickorna det.
Sociala medier populärast bland de äldre
Bland de två äldsta åldersgrupperna är deltagande på sociala sajter den vanligaste aktiviteten på internet: 71 % av 13–16 och 78 % av 17–18 gör detta dagligen. Bland 9–12-åringarna är det vanligare med att dagligen spela spel (32 %) och lyssna på musik (29 %), därefter kommer att använda sociala medier dagligen (24 %) i denna grupp. Facebook har överlägset flest medlemmar av alla sociala sajter, oavsett åldersgrupp.
Årets undersökning visar på ett ökat intresse för nyheter i samtliga åldersgrupper. Konsumtionen av nyheter har ökat sedan 2010 via tv, internet och – framför allt – via mobilen. 2010 tog 4 % av 9–12 och 11 % av 13–16 del av nyheter i via mobilen. Motsvarande siffror för 2012/13 är 31 % och 70 % (och 72 % för 17–18). Läsningen av papperstidningar går dock ned jämfört med tidigare studier.
Mobbning via internet eller mobiltelefon uppvisar ingen säkerställd ökning sedan 2010. Dock utsätts flickor betydligt oftare än pojkar, och könsskillnaderna har ökat.
Läs hela rapporten på www.statensmedierad.se .
För mer information: kontakta Martina Högberg, kommunikationsansvarig, tel: 070-30 88 098, e-post:martina.hogberg@statensmedierad.se
Nyckelord
Kontakter
Anna FagerströmPresskontakt
Tel:0707-95 26 26anna.fagerstrom@statensmedierad.seBilder

Om

Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.