Collectum

9 av 10 gillar Collectums kundservice enligt NKI

Dela

Collectums kundservice får höga betyg av kunderna. Hela 91 procent av kunderna uppger att de är nöjda med den service de får, det framgår av den nya automatiserade kundenkäten som Collectum genomför sedan en dryg månad tillbaka.

Victoria Frelin, chef för Kundkontakter på Collectum.
Victoria Frelin, chef för Kundkontakter på Collectum.

Drygt tusen personer har hittills valt att svara på vår kundenkät, det innebär svarsfrekvens på 22 procent, runt 15 procent brukar anses som bra. NKI, alltså Nöjd Kund Index, ligger på 91 procent, där 85 procent brukar anses som bra. Bäst är ändå resultatet för Customer Effort Score (CES) som handlar om hur enkelt Collectum gjorde det för kunden att lösa sitt ärende, där hamnar Collectum på hela 61. Vanligtvis brukar man säga att allt över 0 är bra.

–Resultatet är ett kvitto på att vi är en riktigt vass kundservice som levererar på en hög nivå! Jag tycker det är särskilt bra att vi löser så många ärenden direkt vid det första samtalet, säger Victoria Frelin, chef för kundkontakter på Collectum.

I kundenkäten finns det också möjlighet att lämna kommentarer och hittills har de allra flesta (70 procent) varit positiva. Övriga kommentarer har huvudsakligen varit konstruktiva förbättringsförslag som vi tar med oss eller vidarebefordrar till ansvarig avdelning.

Hur går kundenkäten till?

Efter samtal med Kundservice blir en del av kunderna uppringda av en automatisk kundenkät och får svara på sex frågor. Det är frivilligt att delta. Här nedan kan du se vilka frågor vi ställer.

Bemötande - "Hur upplevde du handläggarens service och engagemang?”

Kunskap - "Hur var din uppfattning om handläggarens kunskap och kompetens?”

Lösningsgrad - "Upplevde du att du fick svar på dina frågor och ditt ärende löst?"

Upplevd svarstid - "Hur snabbt kom du i kontakt med en handläggare?"

CES (Customer Effort Score) - "Hur enkelt tycker du att vi gjorde det för dig att lösa ditt ärende?"

Fri kommentar - "Lämna gärna ytterligare kommentarer genom att tala in efter pipet och avsluta genom att lägga på luren. Tack för ditt deltagande, dina svar är betydelsefulla för oss!"

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Victoria Frelin, chef för Kundkontakter på Collectum.
Victoria Frelin, chef för Kundkontakter på Collectum.
Ladda ned bild

Om

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension.

Collectum förmedlade 49 miljarder kronor i premier under 2019 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se

Följ Collectum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Collectum

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum