AcadeMedia har beslutat om ytterligare nystarter av förskolor i Tyskland

Nu har AcadeMedia beslutat om ytterligare tre nystarter av förskolor med plats för cirka 210 barn i Tyskland under 2021/22. Behovet av fler förskoleplatser i Tyskland är fortfarande stort, beräkningar visar att det saknas så många som 350 000 platser.

Nya förskolor startar i Tyskland.

Nystarter i norra Tyskland

AcadeMedias styrelse har beslutat om nystarter av tre förskolor inom varumärke Stepke i Nordrhein-Westfalen som är Tysklands folkrikaste delstat i norra Tyskland. De tre förskolorna öppnar på följande orter:

-          Bielefeld, med plats för 72 barn. Planerad öppning i augusti 2021.

-          Kerpen, med plats för 73 barn. Planerad öppning i januari 2022.

-          Essen, med plats för 65 barn. Planerad öppning i januari 2022.

Alla tre ligger i nära anslutning till AcadeMedias övriga Stepke-förskolor i norra Tyskland.

– Sedan vi tog steget in i Tyskland 2016 har vi märkt att det finns en stark tilltro till hur vi jobbar med förskola i Sverige och Norge och det är tydligt att vi kan vara med och göra stor skillnad för tyska familjer, säger Marcus Strömberg, VD på AcadeMedia. Under 2020/21 planerar AcadeMedia att öppna cirka 15 nya förskolor med plats för cirka 1100 barn i Tyskland. Med alla beslutade nystarter i Tyskland kommer verksamheten inom ett par år att omfatta mer än 7000 barn i våra tyska förskolor, vilket är mycket positivt.

Stort behov av förskoleplatser

En nationell lagstiftning infördes 2013 som fastställer att alla barn över ett år ska ha en garanterad förskoleplats. Att erbjuda förskola från tidig ålder gynnar jämställdheten mellan män och kvinnor. Behovet av fler förskoleplatser i Tyskland är enormt, beräkningar visar att det saknas så många som 350 000 platser.

– I Sverige har det länge varit självklart att alla barn har tillgång till en förskoleplats, så att båda föräldrarna har möjlighet att arbeta. Men i många andra länder är det inte lika självklart. Att göra förskolor mer tillgängliga för tyska familjer är också en fråga om ökad jämställdhet på arbetsmarknaden, säger Marcus Strömberg. Det är spännande att vara med och bidra till Tysklands samhällsbyggnad på det här sättet.

Förskolorna börjar nu öppna igen efter nedstängningen

Coronapandemin och nedstängningen av stora delar av det tyska samhället har varit en stor påfrestning även för förskolorna, men nu börjar samhället återgå till det normala. Förväntan är att förskolorna i Tyskland kommer att öppna upp för fler föräldragrupper och att de efter sommaren kommer att återgå till en mer normal verksamhet.

Fakta: AcadeMedias förskolor i Tyskland

• AcadeMedia har per utgången av tredje kvartalet 47 förskolor i Tyskland.
  • Verksamheten bedrivs i fem bündesländer Nordrhein-Westfalen, Bayern, Berlin/Brandenburg samt Baden-Württemberg under fyra olika varumärken Joki, Stepke, Espira Kinderbetreuung och Kita Luna.
  • Varje varumärke har ett eget pedagogiskt koncept.
  • AcadeMedia har drygt 900 medarbetare i Tyskland

Lars Falke, landschef för AcadeMedias verksamhet i Tyskland, 070-534 43 52, lars.falke@academedia.se

Nya förskolor startar i Tyskland.

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 16 900 medarbetare på våra drygt 660 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 180 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget.

Ny utbildning för mätningsingenjörer till Munkedals kommun28.9.2020 08:20:00 CESTPressmeddelande

Teknikhögskolan, en del av Plushögskolan AB, etablerar sig i Dingle, Munkedals kommun. Teknikhögskolan bedriver i dagsläget yrkeshögskoleutbildningar på 13 orter i landet, och ser nu stora fördelar med att etablera sig i Dingle, tack vare kommunens goda förutsättningar och geografiskt fördelaktiga läge. Den första utbildningen som kommer starta är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning till mätningsingenjör, med planer på att utveckla utbudet i regionen för framtiden.