Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala
Med Aftonbladets lokaljournalistik fördjupas relationen till läsarna och bilden breddas av de städer och områden tidningen nu etablerar sig i. Två månader efter starten kan vi konstatera att suget efter traditionell lokaljournalistik i Malmö är stort och engagemanget i innehållet över förväntan. Satsningen fortsätter nu enligt plan med nästa stad - Uppsala.
– Malmö blev först eftersom det finns en journalistisk uppgift för oss som riksmedia i att bredda vår rapportering från Sveriges tredje största stad. Där finns en bubblande tech-scen, ett rikt krogliv och Malmö är en del av den expansiva Öresundsregionen. Något som sällan framträder i mediebilden av staden, säger Martin Ekelund.
Att valet föll på Uppsala som nästa plats att stärka Aftonbladets lokaljournalistik har två orsaker. Dels att Aftonbladet sedan tidigare har en stark position online och representation i staden genom säljbolaget Annonsdax.
– Aftonbladet har i dag en bra position i Uppsala på annonsmarknaden. Det här blir ett naturligt steg att ge Uppsalaborna mer journalistik om sin stad, och företagen en tydlig lokal kontext att annonsera i, säger Daniel Sjöö, sales manager på Annonsdax.
Dessutom är konkurrenssituationen på mediemarknaden annorlunda jämfört med Malmö. I Uppsala finns ett dominerande mediehus – Upsala Nya Tidning.
– Vår ambition är inte att slåss mot UNT. Däremot vi vill erbjuda våra användare en fördjupad bevakning av deras närområde, säger Martin Ekelund.
Satsningen i Uppsala kommer, precis som i Malmö, att bestå av en redaktion och en annonsavdelning och öppnar efter årsskiftet. Tillsammans med innehåll från nyhetsbyråer, Aftonbladets befintliga material, robotjournalistik och samarbeten med systerbolag inom ägarkoncernen Schibsted skapas en attraktiv lokal nyhetsdestination.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Daniel Sjöö, sales manager, Annonsdax. Tel: 070-7352912. E-post: daniel.sjoo@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum