Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala
Med Aftonbladets lokaljournalistik fördjupas relationen till läsarna och bilden breddas av de städer och områden tidningen nu etablerar sig i. Två månader efter starten kan vi konstatera att suget efter traditionell lokaljournalistik i Malmö är stort och engagemanget i innehållet över förväntan. Satsningen fortsätter nu enligt plan med nästa stad - Uppsala.
– Malmö blev först eftersom det finns en journalistisk uppgift för oss som riksmedia i att bredda vår rapportering från Sveriges tredje största stad. Där finns en bubblande tech-scen, ett rikt krogliv och Malmö är en del av den expansiva Öresundsregionen. Något som sällan framträder i mediebilden av staden, säger Martin Ekelund.
Att valet föll på Uppsala som nästa plats att stärka Aftonbladets lokaljournalistik har två orsaker. Dels att Aftonbladet sedan tidigare har en stark position online och representation i staden genom säljbolaget Annonsdax.
– Aftonbladet har i dag en bra position i Uppsala på annonsmarknaden. Det här blir ett naturligt steg att ge Uppsalaborna mer journalistik om sin stad, och företagen en tydlig lokal kontext att annonsera i, säger Daniel Sjöö, sales manager på Annonsdax.
Dessutom är konkurrenssituationen på mediemarknaden annorlunda jämfört med Malmö. I Uppsala finns ett dominerande mediehus – Upsala Nya Tidning.
– Vår ambition är inte att slåss mot UNT. Däremot vi vill erbjuda våra användare en fördjupad bevakning av deras närområde, säger Martin Ekelund.
Satsningen i Uppsala kommer, precis som i Malmö, att bestå av en redaktion och en annonsavdelning och öppnar efter årsskiftet. Tillsammans med innehåll från nyhetsbyråer, Aftonbladets befintliga material, robotjournalistik och samarbeten med systerbolag inom ägarkoncernen Schibsted skapas en attraktiv lokal nyhetsdestination.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Daniel Sjöö, sales manager, Annonsdax. Tel: 070-7352912. E-post: daniel.sjoo@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum