Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.

Aftonbladets lokalsatsning tar nu nästa steg. Satsningen i Uppsala kommer att bestå av en redaktion och en annonsavdelning och öppnar efter årsskiftet.

Med Aftonbladets lokaljournalistik fördjupas relationen till läsarna och bilden breddas av de städer och områden tidningen nu etablerar sig i. Två månader efter starten kan vi konstatera att suget efter traditionell lokaljournalistik i Malmö är stort och engagemanget i innehållet över förväntan. Satsningen fortsätter nu enligt plan med nästa stad - Uppsala.

– Malmö blev först eftersom det finns en journalistisk uppgift för oss som riksmedia i att bredda vår rapportering från Sveriges tredje största stad. Där finns en bubblande tech-scen, ett rikt krogliv och Malmö är en del av den expansiva Öresundsregionen. Något som sällan framträder i mediebilden av staden, säger Martin Ekelund.

Att valet föll på Uppsala som nästa plats att stärka Aftonbladets lokaljournalistik har två orsaker. Dels att Aftonbladet sedan tidigare har en stark position online och representation i staden genom säljbolaget Annonsdax.

– Aftonbladet har i dag en bra position i Uppsala på annonsmarknaden. Det här blir ett naturligt steg att ge Uppsalaborna mer journalistik om sin stad, och företagen en tydlig lokal kontext att annonsera i, säger Daniel Sjöö, sales manager på Annonsdax.

Dessutom är konkurrenssituationen på mediemarknaden annorlunda jämfört med Malmö. I Uppsala finns ett dominerande mediehus – Upsala Nya Tidning.

– Vår ambition är inte att slåss mot UNT. Däremot vi vill erbjuda våra användare en fördjupad bevakning av deras närområde, säger Martin Ekelund.

Satsningen i Uppsala kommer, precis som i Malmö, att bestå av en redaktion och en annonsavdelning och öppnar efter årsskiftet. Tillsammans med innehåll från nyhetsbyråer, Aftonbladets befintliga material, robotjournalistik och samarbeten med systerbolag inom ägarkoncernen Schibsted skapas en attraktiv lokal nyhetsdestination.

Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning. Tel: 073-960 08 77. E-post: martin.ekelund@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Daniel Sjöö, sales manager, Annonsdax. Tel: 070-7352912. E-post: daniel.sjoo@annonsdax.se

Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.