Akademiker i korttidsarbete vill få kompetensutveckling

Regeringen har nyligen beslutat att ge stöd till kurser på högskolenivå för personer som är permitterade. En undersökning från akademikerförbundet Akavia visar att nära åtta av tio som omfattas av korttidsarbete eller kommer att göra det är positiva till att kompetensutveckla sig under den tid de inte arbetar. Samtidigt erbjuder bara sju procent av arbetsgivarna utbildning.

– Krisen snabbar på strukturomvandlingen och nya arbetsuppgifter och jobb kommer att växa fram när ekonomin återhämtar sig. Korttidspermitteringarna behöver därför utnyttjas till kompetensutveckling. För landets akademiker har akademin en naturlig roll och vi vill att samarbeten snabbt initieras mellan lärosäten och företag, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Viljan till kompetensutveckling är stor bland de som är korttidspermitterade, enligt en undersökning bland Akavias medlemmar. Nära åtta av tio som är korttidspermitterade eller förväntas bli det uppger att de vill utveckla sin kompetens under den tid de inte arbetar. Undersökningen visar också att yngre medarbetare är mer positivt inställda till kompetensutveckling än äldre.

Men trots att många vill ha kompetensutveckling och att det finns med i de korttidsavtal som tecknats är det så här långt bara sju procent av arbetsgivarna som har fattat beslut om att det ska erbjudas till de medarbetare som korttidspermitterats. Akavia ser positivt på att regeringen och samarbetspartierna nu avsätter medel för satsningar på kurser på högskolenivå, och vill se en snabb process.

– När krisen är över kommer en del av de jobb som nu försvinner ersättas av nya. Det gäller även akademikeryrken. Därför måste företag och akademi mötas för att skyndsamt finna praktiska och effektiva lösningar för akademikers kompetensutveckling i den kris som näringslivet nu befinner sig i, säger Mikael Andersson.

För mer information, kontakta:
Lars Jonsson, t f pressansvarig
lars.jonsson@akavia.se

-----------------------------------------------------------------------------------

Om du är eller kommer att bli föremål för reducerad arbetstid inom ramen för systemet med korttidsarbete, skulle du då vilja delta i någon kompetensutveckling under den tid du inte arbetar?

Ja, främst kompetensutveckling som är kopplad till min nuvarande anställning

52%

Ja, främst kompetensutveckling som ger möjlighet till jobb i nya branscher/yrkesområden

25%

Ja, annat….

1%

Nej

22%

Antal svarande: 1166

Om undersökningen
Undersökningen gjorde genom ett urval och gick ut till 9757 medlemmar. Urvalet stratifierades utifrån ålder, sektor och profession för att säkerställa att alla dessa grupper skulle få statistisk säkerställda resultat. 2785 personer besvarade enkäten vilken ger en svarsfrekvens på 29%. Svaren är därefter vägda för att de ska vara representativa för medlemskåren.

Var fjärde arbetsgivare glesar inte ut sittplatser22.5.2020 09:54:57 CESTPressmeddelande

Att arbetsgivare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer är avgörande för att begränsa smittspridningen. En ny undersökning från Akavia visar att många arbetsgivare brister när det gäller att anpassa arbetstiden efter rusningstrafiken och att glesa ut sittplatser. Akademikerförbundet uppmanar till ett större ansvarstagande. – Resultaten visar att många arbetsgivare behöver ta ett större ansvar för att minska smittspridningen. Utmaningarna på många arbetsplatser är betydande i spåren av coronapandemin. Vi vill vara en konstruktiv part i arbetet med att identifiera långsiktigt hållbara åtgärder som kan bidra till en minskad smittspridning, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia. I den föreskrift som gäller från den 1 april i år slår Folkhälsomyndigheten fast att arbetsgivarna bör säkerställa att de vidtar åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19. Föreskriften innehåller också konkreta åtgärder. En undersökning bland Akavias medlemmar, som finns inom alla sekt

Akavia får ny förhandlingschef27.4.2020 15:10:11 CESTPressmeddelande

Anna Steen blir ny förhandlingschef på Akavia. Hon är i dag chef för arbetsgivarfrågor på Sobona och har dessförinnan bland annat varit förhandlingschef och t f vd på DIK. I dagarna blev hon utsedd till ordförande för Saco-S. – Akavia bildades vid årsskiftet och befinner sig i en spännande utvecklingsfas, som präglas av att vi har stora utmaningar på arbetsmarknaden. Jag ser framemot att få bidra i arbetet för att ge medlemmarna en ännu bättre utväxling på sitt fackliga medlemskap i en tid där många behöver det mest, säger Anna Steen. Den 25 maj tillträder Anna Steen som en av två förhandlingschefer för Akavia. Anna är i dag chef för arbetsgivarservice på Sobona, som är de kommunala företagens arbetsgivarorganisation. Tidigare var hon t f förhandlingschef på KFS- Arbetsgivarorganisationen för samhällsnytta företag. Dessförinnan var hon förhandlingschef och t f förbundsdirektör på DIK. I dagarna utsågs Anna också till ordförande för förhandlingsorganisationen Saco-S, som förhandlar koll