Akademiker i korttidsarbete vill få kompetensutveckling

Regeringen har nyligen beslutat att ge stöd till kurser på högskolenivå för personer som är permitterade. En undersökning från akademikerförbundet Akavia visar att nära åtta av tio som omfattas av korttidsarbete eller kommer att göra det är positiva till att kompetensutveckla sig under den tid de inte arbetar. Samtidigt erbjuder bara sju procent av arbetsgivarna utbildning.

– Krisen snabbar på strukturomvandlingen och nya arbetsuppgifter och jobb kommer att växa fram när ekonomin återhämtar sig. Korttidspermitteringarna behöver därför utnyttjas till kompetensutveckling. För landets akademiker har akademin en naturlig roll och vi vill att samarbeten snabbt initieras mellan lärosäten och företag, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Viljan till kompetensutveckling är stor bland de som är korttidspermitterade, enligt en undersökning bland Akavias medlemmar. Nära åtta av tio som är korttidspermitterade eller förväntas bli det uppger att de vill utveckla sin kompetens under den tid de inte arbetar. Undersökningen visar också att yngre medarbetare är mer positivt inställda till kompetensutveckling än äldre.

Men trots att många vill ha kompetensutveckling och att det finns med i de korttidsavtal som tecknats är det så här långt bara sju procent av arbetsgivarna som har fattat beslut om att det ska erbjudas till de medarbetare som korttidspermitterats. Akavia ser positivt på att regeringen och samarbetspartierna nu avsätter medel för satsningar på kurser på högskolenivå, och vill se en snabb process.

– När krisen är över kommer en del av de jobb som nu försvinner ersättas av nya. Det gäller även akademikeryrken. Därför måste företag och akademi mötas för att skyndsamt finna praktiska och effektiva lösningar för akademikers kompetensutveckling i den kris som näringslivet nu befinner sig i, säger Mikael Andersson.

För mer information, kontakta:
Lars Jonsson, t f pressansvarig
lars.jonsson@akavia.se

-----------------------------------------------------------------------------------

Om du är eller kommer att bli föremål för reducerad arbetstid inom ramen för systemet med korttidsarbete, skulle du då vilja delta i någon kompetensutveckling under den tid du inte arbetar?

Ja, främst kompetensutveckling som är kopplad till min nuvarande anställning

52%

Ja, främst kompetensutveckling som ger möjlighet till jobb i nya branscher/yrkesområden

25%

Ja, annat….

1%

Nej

22%

Antal svarande: 1166

Om undersökningen
Undersökningen gjorde genom ett urval och gick ut till 9757 medlemmar. Urvalet stratifierades utifrån ålder, sektor och profession för att säkerställa att alla dessa grupper skulle få statistisk säkerställda resultat. 2785 personer besvarade enkäten vilken ger en svarsfrekvens på 29%. Svaren är därefter vägda för att de ska vara representativa för medlemskåren.

Budget för rättsväsendet är inte tillräcklig11.9.2020 13:39:42 CESTPressmeddelande

Som fackförbund är vi oroade över arbetsmiljön för våra medlemmar inom Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar. I budgetpropositionen för 2021 vill regeringen fortsätta arbetet med att stärka rättskedjan genom satsningar på bland annat Polismyndigheten och Kriminalvården. Satsningarna är viktiga och nödvändiga men det är tydligt att regeringen fortfarande inte förstår rättsväsendets stora utmaning.

Ny fackförbundstidning ser dagens ljus29.6.2020 06:46:00 CESTPressmeddelande

I september lanseras Akavias nya medlemstidning. Samtidigt läggs medlemstidningarna Jusektidningen Karriär och Civilekonomen ner. Den nya tidningens namn är Akavia Aspekt, och ett mål är att erbjuda mer material riktat till förbundets olika medlemsgrupper. Akavia bildades den 1 januari 2020 av tidigare Jusek och Civilekonomerna. Förbundet, som samlar 130 000 akademiker inom det samhällsvetenskapliga området, får i september en ny medlemstidning. De tidigare förbundens medlemstidningar kommer i samband med detta av avvecklas. – Ett viktigt mål är att skapa ett innehåll som är användbart i medlemmarnas jobbvardag. Det vill vi bland annat göra genom artiklar som är riktade till de olika yrkesgrupperna, säger Sofia Callius, tillträdande chefredaktör för Akavia Aspekt. Den nya tidningen kommer också att satsa på djuplodande material. Det efterfrågas i läsarundersökningar, som också visar att medlemmarna vill ha innehåll om verktyg som kan ge stöd i yrkeslivet och viktiga trender i arbetsliv

Akavia värvar erfaren journalist25.6.2020 06:53:00 CESTPressmeddelande

Akademikerförbundet Akavia rekryterar Caroline Cederquist, senast presschef inom moderaterna. Hon har mångårig erfarenhet från några av Sveriges största nyhetsredaktioner. På Akavia ska hon ansvara för förbundets pressarbete. – Akavia har som nybildat förbund med 130 000 medlemmar stora möjligheter att ge akademiker en starkare röst i debatten. Jag ser mycket fram emot att vara med och positionera Akavia som en ledande opinionsbildare, säger Caroline Cederquist. Caroline Cederquist har en bred journalistbakgrund och har haft olika roller på några av landets största redaktioner. Hon har bland annat arbetat på DN, SvD och TT. De senaste åren har hon arbetat med press och kommunikation på Polismyndigheten och för Moderaterna. – Akavias pressfunktion har nyckelroll när det handlar om att sätta det nya förbundet på kartan och att ta plats i debatten. Carolines erfarenheter och kunskaper kommer att bidra till att vi kan flytta fram våra positioner, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och