Akavia deltar i framtidsstudie om AI

AI-modeller som ChatGPT har på kort tid påverkat människors vardag. De tekniska lösningarna kommer att förändra arbetsmarknaden de kommande åren – men frågan är hur och vad konsekvenserna blir. Under sommaren och hösten kommer Akavia att delta i Kairos Frutures framtidsstudie med syfte att kartlägga den samhällspåverkan AI kan komma att ha de kommande 3, 5 och 10 åren.

– Vi befinner oss i en revolutionerande tid. AI-frågor står högt på agendan och vi möts dagligen av frågor om hur detta kan komma att påverka oss, både som individer och på arbetsmarknaden. För att svara på dessa frågor krävs bland annat en bred kartläggning och konsekvensanalys. Vi är därför mycket glada över att få vara en del av Kairos Futures framtidsstudie, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Studien kommer att fokusera på fyra områden - teknikens frontlinje och framtida möjligheter, konkret påverkan på yrkesroller och arbetsliv på kort och längre sikt, medarbetares syn på automatiserat tjänstearbete och konkreta verktyg och möjligheter redan i dag. Studien ska ge ett brett och databaserat underlag för organisationers strategiska beslut kring användande av AI inom informations- och kunskapsarbete. I projektet deltar bland annat Sveriges Ingenjörer, Skatteverket och Försvarsmakten. Studiens slutrapport planeras till oktober 2023.

– Som fack-och professionsförbund måste Akavia säkerställa att vi kan möta de utmaningar som våra medlemmar ställs inför i sin vardag. Det kan handla om allt från frågor om framtidens arbetsmarknad till hur våra medlemmars arbetsvardag förändras. Genom att arbeta aktivt med AI-frågor och etablera samarbete med andra aktörer hoppas vi att Akavia kommer att ligga i framkant, avslutar Patrik Nilsson.